Kan ik een nijptang slijpen, of laten slijpen?

Mijn gedore nijptang is bot, omdat tangen van dit merk vrij duur zijn vroeg ik me af of deze te slijpen is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

een nijptang is eigenlijk niet te slijpen. Omdat een nijptang wordt gebruikt voor het uittrekken van spijkers heeft deze geen KNIP bek maar een GRIP bek.
Buiten het feit dat tangen van dit merk moeilijk te slijpen zijn omdat er harder staal wordt gebruikt is het ook niet raadzaam. De bekken van de tang zullen niet meer goed aansluiten op elkaar (je haalt immers metaal weg van de bekken).
Als u een tang zoekt die geschikt voor het knippen (ook voor versnellingskabel) dan kunt u het beste een moniertang pakken. deze tang wordt ook wel betonvlechttang genoemd. (zie link)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wees blij dat hij "bot" is, dit hoort ook zo. Een nijptang die scherp zou zijn zou de koppen van de spijkers kunnen knippen met als gevolg dat het alleen maar moeilijker wordt om hem eruit te trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een 'scherpe nijptang' zou een kniptang worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik de tang vaak om buitenkabels(rem en versnelling) van fietsen op maat te maken, dat gat steeds moeilijker met deze nijptang, vandaar. Kan ik daar dan beter een andere tang voor gebruiken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nijptang wordt inderdaad ook veel gebruikt om te knippen, al is ie daar eigenlijk niet voor bedoeld. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Nijptang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je dus een kniptang voor nodig, kost ook veel minder moeite.
Met een Dremel voorzien van 't juiste 'steentje' maak je dat mooie stukje gereedschap weer als nieuw...!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de nijptang niet knipt een andere tang gebruiken,maar als er geen draadnagels mee zijn te trekken probeer dan maar eens om er een latje of een plaatje onder te leggen waardoor de afstand wordt opgehoogd.
Dit zal het trekken makkelijker maken!
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het vermoedde dat de vraagsteller niet een nijptang maar een kopkniptang bedoelt.

En ja deze laatste zijn wel te slijpen, echter is de steen die daarvoor gebruikt wordt dusdanig duur dat het aanschaffen van een nieuwe tang goedkoper is dan het (laten) slijpen van een oude tang.