Met welk materiaal kan je een binnenmuur in een slaapkamer het zwaarst isoleren aangrenzend met een badkamer waarvan de leidingen in de muur zitten?

Elke morgen om 5 uur 's morgens hoor ik het water lopen van de douche in de badkamer van de buren. Ik kom er iedere keer wakker van. Ik vraag mij af of daar werkelijk iets aan te doen valt.

Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (4)

Je hebt te maken met contactgeluid en dat is moeilijk te isoleren, eigenlijk alleen door een scherm van isolerend materiaal los van de muur te plaatsen en dan nog blijf je het horen alleen zachter.
Het lijkt me beter om jezelf te overtuigen van het feit dat het geluid geen kwaad kan en je gewoon kan blijven slapen omdat er niets bijzonders aan de hand is. Hoe drukker je je erom maakt, hoe meer het geluid je zal hinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een extra wand voor plaatsen met stijl en regelwerk en daar tussen isolatie van rockwool of harde persing. Plastic folie er tegen en dan een gipsplaat of 8 mm multiplex voor de afwerking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag eens aan je buren of ze willen kijken of de terugslagklep in hun kraan wel in orde is. Deze kan heel veel herrie produceren tijdens het gebruik van de kraan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst kijken of er iets aan het geluid zelf is te doen.
Sommige onderdelen kunnen herrie maken,
terugslagklep is genoemd, maar ook een onderdeeltje in een (waterbesparende) douche dat het water tegenhoudt kan herrie maken en kan er meestal gewoon uitgehaald worden.

Verder is het lastig dit te isoleren, dit is gedeeltelijk contact geluid.
Een wandje ervoor zetten met geluidsabsorberend materiaal kan helpen.
Je inrichting aanpassen ook, zet een eventuele kast voor de muur.

Het enige wat zeker helpt is alle wanden van de kamer isoleren, inclusief vloer en plafond: kostbaar en je kamer wordt een stuk kleiner. Welke materiaal maakt niet zo heel veel uit, zolang het maar geluidsabsorberend is.