Mag een wooncorporatie een koophuis afleveren met gaten in de muur, kapotte glasplaten boven de deuren en een stuk uit de voorgevel die gaat scheuren?

Mijn vriend zegt dat wooncorporaties het niet verplicht zijn om te maken, ik denk van wel. Het is natuurlijk van de zotte dat wij voor het vullen van die gaten zouden moeten betalen om maar 1 ding te noemen toch?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Ja, dat mag, als het gaat om een bestaande woning. Jij koopt een bouwvallig huis en dat vertaalt zich in de prijs. Als je vindt dat het huis te duur is, bied je minder.
Iets anders wordt het, als het om verborgen gebreken gaat. De verkoper is dan verplicht om de koper daarvoor schadeloos te stellen, als hij zelf al had kunnen weten dat het huis dat gebrek had.

Als het gaat om een nieuwbouwwoning hadden de gebreken bij de oplevering in kaart gebracht moeten worden en is de bouwer verantwoordelijk voor het oplossen van de gebreken, binnen 3 maanden na oplevering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een koophuis koop je in de staat waarin het zich bevindt ; op DIE voorwaarde ga je accoord met de oplevering. Ben je het er niet mee eens, dan gaat de koop niet door.

Achteraf gaan klagen over niet-verborgen gebreken (want dat is weer een heel ander verhaal ; gaten en kapotte ruiten zijn echter beslist niet 'verborgen') heeft geen zin ; de koop is gesloten.

Alleen wanneer een woning onderhoud behoeft en de woning is VERHUURD, dan is dat het werk van de eigenaar = woningbouwvereniging. Maar na de koop ben JIJ eigenaar, en ben JIJ dus verantwoordelijk voor (achterstallig) onderhoud en reparaties.

De koopprijs zal er ook naar geweest zijn ; hoe goedkoper het huis, hoe meer minpuntjes je kunt verwachten. Hopelijk heb je het huis wel bouwkundig laten keuren ?? Die scheuren boven de gevel kunnen wijzen op een (niet verborgen, want zichtbaar van buitenaf) gebrek dat aardig in de papieren kan lopen.....

Als koper van een huis heb je zelf een onderzoekplicht naar dergelijke problemen.