Kun je geluid van een warmtepomp wegkrijgen door geluidsisolerende ramen ?

De Buur heeft besloten een warmtepomp en een afzuigsysteem voor zijn keuken te voorzien. Dit langs de zijkant van zijn huis. Dus geluidsoverlast voor onze slaapkamer die daar ligt :( . Kunnen we door geluidswerend glas en profielen te steken dat storend geluid volledig of toch voor een groot deel wegkrijgen. Normaal gezien zou je kunnen vragen aan de buur voor andere plaats of een omkasting maar dat wil die niet. Dus zoeken we een oplossing om terug nachtrust te kunnen hebben

een jaar geleden
2.3K
Cryofiel
een jaar geleden
Kijk of in jouw gemeente een warmtepomp omgevingsvergunningsplichtig is. Zo ja, houd dan de vergunningsaanvragen in de gaten, en maak bezwaar bij de gemeente. Vraagt hij geen vergunning aan, dan kun je zéker bezwaar aantekenen bij de gemeente.

Los daarvan, de wettelijke eis is dat een warmtepomp 's nachts maximaal 40 dB produceert op de erfgrens. Voldoet zijn buitenunit daar niet aan, dan mag hij de warmtepomp niet in gebruik nemen.
doralien
een jaar geleden
Geen vergunning nodig blijkbaar. En hoe kan ik zelf meten betrouwbaar hoeveel zijn warmtepomp lawaai maakt ? En stel 40 db , doch het is echt storend om te slapen wat kan ik dan doen om toch een goede nachtrust te hebben ?
jc54
een jaar geleden
Het geluid krijg je niet weg maar door goede isolatie dringt er minder geluid door in je woning.
Hoeveel isolatie heb je nu, enkel gla s, dubbel glas, spouwmuurisolatie? Elk stapje meer helpt.
Natuurlijk kun je (laten) meten of er aan de wettelijke eisen voldaan wordt, en eventueel daar op ageren.
doralien
een jaar geleden
k heb nu dubbel glas maar dat is niet genoeg . Geen spouwmuurisolatie huis is gezet met ytonblokken en daar dan hout tegen langs buitenkant.
SimonV
een jaar geleden
Sinds 2021 gelden nieuwe eisen voor het maximale geluid van warmtepompen met een buitenunit. De eisen staan in het gewijzigde Bouwbesluit. Ze gelden niet alleen voor nieuwbouw, maar ook voor bestaande woningen.
De eisen gaan over de hoeveelheid geluid op de erfgrens. Dit mag maximaal 40 dB zijn in de nacht, en 45 dB overdag.
https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp/geluid-warmtepomp Je kunt om dit te checken een geluidsmeter huren.
https://www.boels.com/nl-nl/huren/geluidsmeter/p/15322

Geef als eerste antwoord