mag je opnieuw plamuren na het fixeren van een muur?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik weet dat dit niet de juiste volgorde is vooraleer je een muur gaat behangen. Normaal moet je eerst plamuren, dan fixeren en dan pas behangen. Niet de stappen door elkaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Loooool
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
''fixeren'',
wat bedoel je daar precies mee?

Antwoorden (2)

Bij het fixeren van een muur, breng je een laagje aan, dat de muur minder poreus maakt.
Opnieuw hierover plamuren, geeft misschien het probleem dat het niet voldoende hecht.
Maar het zou ook goed kunnen dat het prima gaat, afhankelijk van de soort plamuur.
Ik zou de plaatsen waar je nog moet plamuren, nat maken met water en met een baksteen draaiende, schurende bewegingen op die plek maken, dan doorbreek je in ieder geval de fixatielaag.
Heb je plamuur op waterbasis, dan afdrogen en plamuren, is het op terpentinebasis, dan eerst goed laten drogen, anders hecht het zeker niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ dit is een goed antwoord, schuren kan ook met zeer fijn schuurpapier, een P400 of in die buurt maar wel met water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie nog steeds 0-0, staan. nu niet meer.. 1-0 :-) Er is een verschil tussen voorstrijk en fixeer.
De kans is groot dat de vraagsteller voorstrijk bedoelt en dan is dit antwoord prima. De meeste fixeermiddelen die ik ken zijn bedoelt om een muur die afgeeft of korrelig is te fixeren. Tegelijk zorgen ze voor een goeie hechting voor de volgende laag.
Krap je de fixeer eraf dan zit je weer met de slechte muur.
Ik zou dan voor de juiste soort plamuur bij het fixeermiddel gaan.
Als de fixeer voldoende droog is en je gebruikt bij het plamuren een gewone muurvuller, dan is dit geen enkel probleem.
Zou het waterbestanddeel in de plamuur de fixeer namelijk oplossen, wat zou er dan met de behangerslijm en de fixeer gedurende de periode van drogen gebeuren !?
Moet je nadien nog veel plekken plamuren, dan kan het raadzaam zijn de geplamuurde delen met een verdunde behangerslijm of fixeer weer voor te behandelen om de zuiging ten opzichte van de rest op te heffen, zodat het aan te brengen behang overal even goed hecht / plakt.