Welke stappen moet ik zetten om een massief houten kast te verven?

Toegevoegd na 2 minuten:
De kast is nooit eerder behandeld geweest!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het kaal hout?
Als gelakt of geverfd: is die verf in goeie staat? (het mag lelijk zijn maar niet afbladderen, scheuren of los zitten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begin eerst met een onopvallend stukje, bijvoorbeeld: de achterkant.
Dan kun je het effect zien.
Misschien krijg je dan al spijt en begin je er al helemaal niet meer aan.

Antwoorden (2)

Dan doe je hetzelfde als bij het schilderen van hout binnen.
Stap 1 en 3 kan je overslaan,
stap 2 (ontvetten en schuren wel doen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. zorg/weet dat de kast vetvrij is (was, olie?). Als het eikenhout is de kast in ieder geval niet met ammoniak reinigen om zwarte vlekken in het hout te voorkomen. Althans als je de kast ooit weer in de oude staat wilt hetstellen.
2. wil je de keuze open houden de kast ooit weer in de originele staat te herstellen, dan géén grondverf gebruiken, maar na reinigen en schuren een transparante, kleurloze beits als grondlaag opbrengen, alvorens de kast in kleur af te werken. (grondverf dat in het hout dringt is later lastig volledig te verwijderen)
3. is het niet belangrijk om de kast ooit weer 'kaal' te krijgen, dan kan je -na reinigen en schuren- één of twee grondlagen aanbrengen (afhankelijk van de verzadiging van het onbewerkte hout) en de kast vervolgens twee maal afschilderen in de gewenste kleur.
Tussentijds kan je ná het gronden beschadigingen eventueel nog met lakplamuur bijwerken en naden en kieren afkitten met acrylaatkit.
Tussen iedere schilderlaag licht schuren om een betere hechting van de volgende laag te krijgen.