Hoe bereken ik de maat voor een gordijn aan een schuine wand en hoe blijft het gordijn op zijn plaats en verschuift het niet d.m.v zwaartekracht?

Ik wil graag een gordijn aan een schuine wand. Ik heb een foto van internet genomen en die foto bewerkt om te verduidelijken wat ik bedoel.

De zwarte balk die ik heb getekend is een diagonale steunbalk. Aan deze steunbalk wil ik de rail voor het gordijn bevestigen, dit is de witte streep.
Het roze gedeelte moet het gordijn voorstellen het is de bedoeling dat het gordijn blijft zitten en het hoeft niet verschuifbaar te zijn.

Hoe krijg ik dit voor elkaar? En hoe bereken ik de maten voor mijn gordijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet het gordijn naar links of naar rechts open? Moet het elke dag open en dicht of bijna nooit? Moeten er plooien in of niet en veel of weinig (dat maakt echt gigantisch veel uit in de hoeveelheid stof). Loopt er ook een gordijn aan de andere kant, dus symmetrisch?

Antwoorden (2)

Aan de uiteinde van een rail zitten vaste oogjes, dus dat zorgt er wel voor dat het blijft zitten.
De maat is afhankelijk van wat je wil en wat voor stof.
Omdat de breedte 3,08 meter is zou ik kiezen voor een lap van 4 meter, dat is een standaard breedte van stof, je hebt dan wel weinig plooien.
De lengte is, de werkelijke lengte( heb het plaatje er niet bij) plus 15cm voor de bovenkant waar de band voor de haakjes komt en ong 10 cm voor de zoom.
Wat je ook nog kan doen ipv rails is klittenband, je hebt dan geen plooien maar een strak gordijn, ik denk wel dat dit mooier staat en makkelijker is om zelf te maken.
Let ook op het patroon, want om de lap goed te knipten is nog niet zo simpel. Als je dan bv verticale strepen hebt dan is een klein foutje goed te zien want dan lopen de strepen niet recht naar beneden.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi nelly3,

nee, ik ga niet vertellen hoe je een gordijn moet naaien, dat weet mijn vrouw beter.
is het de bedoeling dat het gordijn vast blijft zitten?
dan is het niet nodig om een rails te gebruiken.
oogschroefjes in de balk en daaraan de gordijnhaken bevestigen. het gordijn moet ook gewassen kunnen worden
het gordijn komt dan mooi strak tegen de muur te hangen.
gebruik een mal om de oogschroefjes op gelijke hoogte en afstand te bevestigen.

als het gordijn moet bewegen, dan zou ik het omhoog bewegen, want omlaag geeft een grote berg gordijnstof op de grond.
als je een randje franje aan de onderkant doet, dan is dat bij opgetrokken gordijn aan de rechterkant als verticale versiering zichtbaar.

eventueel een motortje, dan kan allemaal worden geautomatiseerd (domotica)

het berekenen, tsja, dan is het een kwestie van hoekberekenen, en vervolgens anderhalf maal de breedte van de basis. (meetkunde op VMBO niveau, huishoudschool en zo)
dat moet mogelijk zijn.

het fotootje is te klein, en mijn ogen te slecht om de getalletjes te kunnen lezen.
neem de breedte van de stof anderhalf maal de breedte van het gordijn.

tel het verticale (rechts) deel op, (inclusief ruimte voor de boven en onderzoom)
vervolgens het schuine deel, rechts niets meer, en links natuurlijk aanvullen tot de gewenste hoogte.
bedenk dat de hoek van de stof anders is, dan van de muur.
maar als het gordijn hangt moet alles perfect passen.
een scherpe schaar doet de rest.

zit er een patroon in, dan op patroon knippen. houd hier rekening mee als je de stof gaat kopen.
vaak is het net zo dat je vrijwel een heel patroon moet weggooien om de banen op de juiste manier aan elkaar te naaien. tsja, handel is handel, ook in de lappenwinkel.
later bijkopen is geen optie, want dan heb je gordijn uit een ander verfbad. dus van één rol kopen.

veel suc6
groeten, Dré