Ja. Gebruik wel een steen- of betonboor. Afhankelijk van de steensoort hoef je niet of nauwelijks het klopmechanisme in te schakelen.

Gasbeton of Y-Tong is een normale boor voldoende (het lukt zelfs met een schroevendraaier een gat te maken).

Kalkzandsteen en klinker met een normale steenboor. Eventueel de klopstand gebruiken.

Poroton ('luchtig' gebakken klinker met gaten), voorzichtig met een lichte klopboor, aangezien anders de hele steen kapotspringt. Beter is het om zonder klopboor, daarvoor met vloeistof koeling aan de gang te gaan. Het gat wordt dan quasi in de steen geslepen.

Voor beton een goeie betonboor en klopboormachine gebruiken (het liefst eentje die pneumatisch klopt en niet enkel ratelt en veel herrie produceert). De betonboor is zo hard, dat deze ook prima de voorgaande stenen 'lust'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als boter.
Niet te veel kracht zetten, anders moeten de buren daar ook een schilderijtje ophangen.
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Baksteen is geen probleem.
Kalk- en zandsteen is zo zacht, dat je het beter met een gewoon boortolletje kan proberen.
In alle gevallen dus weinig druk op de boormachine uitoefenen.
AWM
14 jaar geleden
Heel simpel. Als je bang bent dat je schade aanricht, probeer het dan eerst eens met een simpel boormasjientje zonder slagmechanisme en een gewoon steenboortje. Als je daar een goed gaatje mee krijgt, dan ben je klaar.
Als de muur te hard is, gaat je boortje roken (ophouden voor die tijd, zonde van je boortje) en moet je grover geschut inzetten.
Een betonboor het woord zegt het al officieel is het gemaakt om beton te boren in verband met de vorm van de boorkop en het slagmeganisme wat het aandrijft maar het is mogelijk beter is het voor zo'n muur om met een gewoone tandkransklopboormachine te werken ten einde beschadiging van de stenen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er aan wat je met stenen muur bedoeld. Zijn dat de wanden in een huis dan is dat meestal niet zo hard.

Zijn het bakstenen aan de buitenaknt dan is het een stuk harder. Mijn ervaring is dat ik er met een klopboormachine niet zo makkelijk door komt (baksteen), maar wel met een pneumatische boorhamer (met dezelfde betonboor).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een betonboor moet gaten kunnen maken in beton wat harder is als andere steensoorten die in Nederland over het algemeen gebruikt worden om muren mee te maken,dus ja dat kan. als je uitgaat van de grootst mogelijke kracht die je nodig zou kunnen hebben ben je met een boorhamer dus in het voordeel omdat je dan met een machine verschillende materialen te lijf kunt gaan andersom is dat veel moeilijker. Natuurlijk moet je wel rekening houden met de materialen en sterktes waarin je gaat boren,en de instelling die je voor het betreffende materiaal nodig hebt, zo is het niet nodig en ongewenst om in een zachte steensoort met vol slagvermogen en hoog toerental te werken,omdat dit het gat onnauwkeurig maakt.