Hoe zwaar moet een 12V accu zijn om via een omvormer naar 220V te kunnen gebruiken met een boormachine van 600W?

Op de omvormer staat eigenlijk: 250-500W. Kan ik er eventueel toch mijn 600W boormachine op gebruiken? (bijvoorbeeld door het toerental lager in te stellen). Dient de batterij extra krachtig te zijn? Hoeveel Ah zou die moeten hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Uw omvormer zou best 1000W zijn om overbelasting te vermijden. Uw boormachine van 600W heeft +/- 600W/230V=2,6A nodig. Omgezet naar 12V moet een factor 19x meer zijn dus +/- 50A .Dit is zeer kort door de bocht want er is geen rekening gehouden met het soort omvormer, verliezen, rendement, cos phi, enz.
Het formaat van uw accu hangt af van de duurtijd dewelke u hem minimum wilt gebruiken.
50A te leveren tijdens 1 uur geeft een accu van minstens 50A x 1h = 50 Ah. ( tot volledig leeg wat niet realistisch is)
2 uren geeft dus het dubbel zijde 100 Ah.
Dit om u een idee te geven van de minimum vereisten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor een keertje kan het geen kwaad, ligt er ook aan hoe zwaar je de boor belast, maw als je met een dikke steenboor in een harde muur zit, of met een relatief dun ijzerboortje in gat in hout boort.

De capaciteit van je accu, bepaald hoelang je kan boren, dus een paar gaten gaat al gauw, echter de heledag door word lastig en het hangt natuurlijk ook weer samen met de belasting van je boormachine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bepaald=bepaalt
hoelang=hoe lang
heledag=hele dag
word=wordt
verder prima antwoord +1
overigens is het 230 V
De capaciteit van de accu is niet het probleem, de te leveren stroom wel: 600 W bij 12 V = 50 A.
Het zal waarschijnlijk zelfs twee problemen opleveren:
De zekering van de omvormer zal doorbranden door de hoge aanloopstroom van de boor, bovendien leveren de meeste omvormers een blokvormige wisselspanning waar elektromotoren minder goed tegen kunnen.
Als de boormachine een elektronische snelheidsregeling heeft dan zal deze regeling door de blokspanning niet goed werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
M'n omvormer is een zuivere sinus. Zal het dan wel lukken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijft het probleem van piekstroom, je zit wel al boven het maximum van de omvormer.
Je kunt het proberen, maar loopt het risico op een kapotte zekering in de omvormer. Ik zou eerst kijken of je die makkelijk kunt vervangen voordat je begint.