Gaten boren in graniettegels, hoe gaat dat het beste??

Ik heb mijn toilet betegelt met "keiharde" granieten tegels.
Nu moeten er hier en daar gaten komen voor o.a. waterleiding, hoe kan ik dit het beste boren??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
32.3K

Het beste antwoord

Er zijn speciale graniet boortjes in de handel. Maar in principe is dat niet nodig. In een niet te hoog tempo met een goed steenboortje in de [klop]boormachine. Een stukje tape op het graniet plakken om te zorgen dat het boortje niet gaat schuiven en je bent er zo doorheen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mocht je dikke stukken doorboren danais het koelen met water aan te raden. Als je slechts een cm oid moet doorboren moet dat rustig borend ook zonder water lukken. Hoofdzaak is niet te snel willen zijn; Dan wordt je boortje snel heel heet en verbrand de kop vh boortje.

Toegevoegd na 9 minuten:
Een profi boortje kan ook al snel helpen: http://www.glasboor.nl/documents/26_lister.php?cat=3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een goede boormachine icm een goede steenboor gaat zonder problemen door graniettegels. Zijn het grote gaten die je moet boren (zeg 8-10mm) dan adviseer ik je voor te boren met een 5mm.
Belangrijk, laat de boor zijn werk doen, maw ga er niet teveel druk opzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speciaal voor de klusser maar ook voor de profesionele tegelzetters, kunt u bij ons de tegelboren los en in elke maat bestellen.
Tevens staan er op deze site video's hoe je het beste kunt boren zonder risico's.

De boren functioneren voor het boren in:

chinees hardsteen
graniet tegels
keramische tegels
leisteen tegels
mozaiek tegels
marmer tegels
natuursteen tegels
plavuizen tegels
portugese tegels
vloeren hardsteen
vloertegels
keramische tegels
ceranuova
etc

Toegevoegd na 50 seconden:
http://www.tegelboor.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het boren in graniet en tegels kunt u het beste met een beton of glasboor te werk gaan. GEBRUIK HIER NOOIT EEN STEENBOOR VOOR EN EEN BOOR MET EEN METALEN PUNT.

Een betonboor (zie bron 1)heeft een widia punt (widia = een kunstdiamant die een hardheid heeft van 9,6 op de schaal van diamant) met deze boor kunt u een gat in een tegel boren, echter zijn er meer dingen van belang bij het boren.

Om gaten te boren in een materie ben je altijd afhankelijk van 3 factoren.
De boor, de tegel (kwaliteit en hoe is hij gelijmt) en de boormachine.

De boor:
Zoals boven alomschreven kunt u een betonboor of een glasboor gebruiken. De beton boor is boven al uitgelegd maar de glas boor nog niet. Ik zelf zou hiervoor een glasboor gebruiken met een punt (zie bron 2). Deze boor maakt mooie gaten is keramische ondergronden.

De tegel:
Om een gat door een tegel te boren ben je ook vaak afhankelijk van de kwaliteit. Is de tegel hol gezet of is hij mooi massief qua dikte. En is de tegel geheel gelijmd of maar op de hoeken of een klodder in het midden. Dit zijn factoren die er helaas voor kunnen zorgen dat de tegel wel of niet kan gaan breken. Dit is aan de tegel niet te zien, maar kun je alleen weten als je de tegels zelf hebt gekocht en gelijmd.

De boormachine:
Voor het boren door tegels gebruik je een boormachine. ZET DEZE BOORMACHINE NIET OP KLOPPEN. Als u nu de boor op de tegel zet laat u langzaam de boor op snelheid komen. De boor kan eventueel weglopen (dat de boor weg glijd van het punt waar u het gaatje wilt) dit kan voorkomen worden door met de schakelaar van de machine te spelen. Door verder in te drukken en weer los te laten laat u de machine een soort impuls beweging maken. Met deze techniek glijd de boor minder snel weg.
Als er een gaatje is onstaan in de tegel dan kunt iets sneller de boor latendraaien, maar laat de machine niet op volle snelheid draaien. Als u door de tegel heen bent dan begint er een heel ander verhaal, wat zit er achter.

Als er beton achter de tegelwand zit dan moeten we met een andere machine (SDS machine of hamerboor) verder gaan. maar deze machines hebben de hammer functie nodig om door beton te gaan, met als gevolg dat de tegel kan beschdigen of nog erger breekt.

Is de muur er achter van steen, dan zou ik eerst verder boren met een betonboor. Gebruik de machine nog steeds niet op kloppen pas als de machine echt niet verder wilt dan de klop funtie inschakelen. Maar voorzichtigheid blijft geboden.