Ik heb een lamp met ventilator gekregen en nu werkt hij maar niet na behoren als ik hem aan sluit? Zie uit leg!

Op de lamp zitten 3draden wit (kan ook lichtgrijs zijn) zwart en blauw en uit mijn plafond komt alleen maar blauw en zwart, waar moet ik nu die witte( of licht grijze) aan sluiten?
Ik heb hem aangesloten zonder de witte dan werk mijn ventilator niet en als ik de blauwe met de witte samen aansluit dan werkt mijn verlichting niet. Help ik weet het niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

De witte en de zwarte draad samen aansluiten op de zwarte draad uit het plafond, de blauwe draad aan de blauwe uit het plafond.
Als je lamp en ventilator apart schakelbaar wilt maken dan moet je de enkele schakelaar in de muur vervangen voor een dubbele schakelaar en een extra zwarte draad in de buis naar de ventilator trekken.
1 zwarte draad aan de witte van de ventilator voor de ventilator, de andere zwarte draad aan de zwarte van de ventilator voor het licht.
Als de ventilator voorzien is van aparte trekschakelaars dan kun je volstaan met de bovenste oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tussen de witte en de zwarte een schakelaar zo dat je ze afzonderlijk kunt gebruiken
De blauwe is de gemeenschappelijke, de zwarte voor de lamp en de witte voor de ventilo. Normaal staat er nog een klein schakelaartje op om de ventilo al of niet te laten meewerken als de lamp aan is.
De blauwe draad op één draad van het plafond aansluiten.
De witte en zwarte samen draaien en op de 2e draad van het plafond aansluiten. Succes.