Hoe kan ik het boompje uit mijn beschrijving het beste verwijderen uit mijn tuin?

Ik heb in mijn achtertuin een boompje staan van ongeveer 2 meter hoog. De diameter van de stam is ± 20 cm. De boom staat in een border met een diameter van ± 1.50m.
Rondom deze border is een terras waar stenen liggen en welke eigenlijk moeten blijven liggen.

De boom staat hier (voor zover ik weet) 10 jaar.
In mijn achtertuin is er geen mogelijkheid om de boom met een auto eruit te trekken, ook een kraan is geen optie.

Als de boom eruit is dan is het de bedoeling dat het terras doorgetrokken wordt.

Wie heeft ideeën?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.4K

Het beste antwoord

Zaag de stam op minimaal 1 meter hoogte door, liever nog iets hoger. De stam heb je nog nodig als hefboom, anders is het later lastig de laatste wortels te vinden, zeker als er wortels aan de onderkant zitten.

1,5 m diameter gat is genoeg, flink graven. Als je op een paar plekken makkelijk diep kan graven doe dat dan, dan kan je eromheen zand afsteken wat dan in dat gat valt en dan kan je het weer makkelijk wegscheppen. Anders schep je de hele tijd van die kleine schepjes en dat schiet niet op.

Een scherpe spade is daarbij handig, dan kan je door de kleinere wortels steken.

Wortels hak ik meestal door, met een bijl, maar zagen is veiliger. Haal een flink stuk wortel weg, bij alleen doorzagen blijft ie in de weg zitten.

Een motorzaag is handig, maar als je een boomzaag hebt kan je die ook prima gebruiken. Je hebt de boom om, voordat je terug zou zijn van het ophalen van een huurzaag.

Is de grond erg nat en heb je geen haast, graaf dan zo veel mogelijk weg en wacht een dag.

Toegevoegd na 12 minuten:
Als je geen zin hebt om te graven kan je een stronkenfrees huren. Maar voor een boom van 20cm vind ik dat eigenlijk een beetje overdreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de boom uitgegraven en gehakt met een bijl!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Voor een boompje van 20cm is graven het beste inderdaad. Als de boom dikker is en je wil zelf niet gaan frezen, kan je ook een bedrijf inschakelen zoals https://boomstronkverwijderen.nl/

Andere antwoorden (4)

Als eerste dien je na te gaan of in de gemeente waar je woont voor een dergelijke boom een kapvergunning benodigd is.

Als je de kapvergunning hebt of je hebt hem niet nodig kan je een ketting zaag huren, begin met het eruit zagen van de kroon, zorg wel dat de kroon valt in de vrije richting, daarna kan je de stam zonodig in stukken zagen.

Graaf als laatste de wortelstronk er zover mogelijk uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooraf: Merkwaardige verhoudingen van deze boom met een stam van 20 cm. dik en totaal 2 meter hoog.
Ligt er ook aan wanneer je de boom definitief kwijt wilt zijn.

Met een zaag of kettingzaag, de boom (in stukken) inkorten tot op de grond en in handzame delen afvoeren.
Rondom zo goed en diep mogelijk de wortels uitgraven (border eerst afdekken) en met de kettingzaag zo diep mogelijk afzagen.

Afhankelijk van de feitelijke situatie is er een kans dat uit de restanten de boom opnieuw op gaat schieten, maar om te voorkomen dat je met voor de boom giftige stoffen moet gaan werken zou ik het in principe bij de beschreven methode houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een ketting zag wortels doorzagen zou ik niet aanbevelen door het zand kan de zaag vast lopen en breken met alle mogelijke gevolgen vandien (ketting in been, hand kwijt door slaan van ketting, ernstige gezichtsverwondingen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een stam met daarop een grote bol (conifeer achtig) de verhoudingen kloppen ongeveer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij gebruik van een kettingzaag zijn voorzichtigheid en voorzorgsmaatregelen vanzelfsprekend.
Zoals vrijmaken van zand en lichaams- en gezichtsbeschermingsmaatregelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toen ik een kettingzaag wilde lenen om een boom kwijt te raken, mocht ik hem niet lenen, omdat die man (terecht) dacht dat ik ook de wortels wilde doorzagen. Met hulp van een bijl en een stevige zaag hebben we de wortels rondom de stam op 1 meter afstand doorgezaagd.
Een boompje met een stam van 20 cm. dik, kan je ook onmogelijk met een auto er uit trekken, deze boom moet al vaak zijn ingekort, anders zou hij niet maar slechts 2 m. hoog zijn.
Dit betekent, dat het ook onder de grond al een flink ontwikkelde boom is met flink wat wortels.
Graaf de grond rondom het stammetje weg tot op de wortels, alle wortels die je nu tegen gaat komen, een halve meter van de stam doorzagen, hakken.
Haal er een flink stuk wortel tussen uit, want er onder zit de tweede krans met wortels en anders kan je daar niet bij komen.
Is de tweede krans met wortels er uit, ga dan flink aan het stammetje trekken, mogelijk zit er nog een penwortel aan vast, die gaat recht naar beneden, al naar gelang van de soort boom.
Uurtje werk en de boom is er uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Niels1411,

zaag de boom zo laag mogelijk af.
huur een stronkenfrees en haal daarmee de restanten zo diep mogelijk uit de grond.
trek het terras door.
klik maar eens op:
http://www.youtube.com/watch?v=7n6tWANOu-w

uitgraven en afhakken is zeer zwaar werk, daar wordt je chagrijnig van, dat moet je niet willen

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch heb ik het zo gedaan :) heb er van genoten haha!