Indien de vloer egaal, schoon en droog is kan je er volgens mij perfect vinyl op leggen.
Vinyl is anders dan laminaat; daar leg je wél een egaliserende/isolerende/dempende mousseplastic onder.

Als het gaat om een nieuwbouw die nog moet 'uitzweten', dan zou ik even wachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan wel, maar als de betonvloer niet perfect glad is ga je na verloop van tijd elk korreltje in het beton door je vinyl heen zien.
Dus dan wel eerst de vloer egaliseren.
Dan is er nog de kwestie van eventuele benedenburen.

Als het een appartement betreft met benedenburen ben je volgens mij zelfs verplicht een isolerende laag aan te brengen voordat je vinyl legt.

Deze laag niet te zacht omdat anders je vinyl na verloop van tijd kan scheuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt.
als een ondervloer te zacht is, scheurt je dunne vinyl als je er een tafelpoot op zet, of een koelkast verschuift.
beter rechtstreeks op het gestofzuigde beton
Als die vloer mooi egaal en vlak is kan u de kosten besparen van een ondervloer.
Wel zeer goed stofzuigen om eventuele korrels te verwijderen want die gaan erdoor prikken na mum van tijd.
Evt. putjes kan u met stopverf opvullen om dezelfde reden.
Hoe minder onder de vinyl ligt hoe beter dan kan hij minder indrukken door belasting van stoelen, tafel, enz of zelfs gaan scheuren op die plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vinyl als het even kan direct op een gladde, schone vloer (beton ofzo). Het is zelfs mogelijk dat je het patroon van de ondervloerplaten door je vinyl gaat zien. Hoe dikker het vinyl is hoe minder dit zal zijn. Als het even kan gehele verlijming want anders gaat het uitlopen op de meest belopen plekken en krijg je bobbels in je vinyl die je er niet simpel uit zal krijgen als het al gaat. Bureaustoelen met wieltjes? Geheel verlijmen en ook een transparante beschermplaat er onder zodat het langer mee gaat en mooi blijft. Veel plezier ermee.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ondervloerplaten voor vinyl zijn deels groen zoals bij laminaat bijv en daar boven op een evengrote hardboard plaat maar ietwat verschoven (3 cm ofzo) t.o.v. de groene plaat.
Bronnen: