Vloer komt omhoog na het leggen van laminaat. Wat kunnen we hier aan doen?

Wij hebben een nieuw appartement en hebben daar nieuwe laminaat in gelegd. Alleen komt nu de vloer op verschillende plekken omhoog. We gaan de vloer opnieuw leggen. Maar heeft iemand een oplossing dat het niet weer gebeurd?

Toegevoegd na 21 uur:
Mijn vader heeft dit gelegt. Hij legt al jaren laminaat bij hun zelf en bij andere. Hij weet dus ook dat er minimaal 1 cm ruimte tussen de muur en het laminaat moet liggen. En dat is dus het probleem ook niet helaas. Ook heeft het 48 uur in de woning gelegen voor we het gingen leggen. Dus ook dit kan het probleem ook niet zijn. Maar iedereen bedankt voor de antwoorden. Helaas zit de oplossing er nog niet bij..

Toegevoegd na 2 dagen:
De ondervloer is een speciale vloer voor in appartementen. 10 db. Dit is de enige ondervloer die erin mag vanwege geluidsoverlast.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.1K

Antwoorden (9)

waarschijnlijk heb je niet genoeg spelingsruimte aan de rand van de vloer, aan de zijdes van de muur, overgelaten. als de vloer dan gaat werken, kan het geen kant op in de breedte en komt dus omhoog.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, lees de gebruiksaanwijzing van je laminaat en leg het niet strak tegen de muur, maar met een tussenruimte.
Weet je zeker dat je te weinig speling hebt aangehouden?
Kan ook te maken hebben met vochtinname hie rook gehad doordat de wasmachine kraan lekte en het laminaat bol ging staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kun je nou een negatief punt geven als je niet eens weet of iets waar is.
Voldoende afstand van de muren houden (1 cm is het minimum).

Voldoende isolerende ondervloer.

De vochtigheidsgraad in huis mag tijdens het leggen niet te veel anders zijn als normaal.

Bij hele grote oppervlakten een voeg inbouwen (hoeft niet bij een woonkamer van 8*4m).

1, 2 en drie zijn de belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Typisch geval van te weinig spelingsruimte, probeer de uiteinden van elke lijn in te korten dmv een decopeerzaag, je probleem zal dan opgelost zijn. Wel
Echt oppassen hiermee en het beste laten doen door iemand met ervaring, want werken met zo een gereedschap is en blijft gevaarlijk, zeker als je het voor dit doeleind gebruikt. Laat het iemand met ervaring doen als je deze zelf niet hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees alleen maar antwoorden die geen oplossing bieden.

Wat je kunt doen is met een kantenzaag (is een klein cirkelzaagje) een randje wegzagen net zo lang tot de vloer weer zakt en rondom minimaal een centimeter vrij ligt.

Oorzaak zou kunnen liggen in te weinig ruimte rondom maar dat hoeft niet persé.
Het zou ook kunnen dat de opslag bij de leverancier te droog is geweest, dit is vaak het geval bij bouwmarkten.
Hierdoor neemt het laminaat extreem veel vocht op.
Luchtvochtigheid in huis kan te hoog zijn (mag zo'n 50 a 60 % zijn)

dus aannames zoals bovenstaande antwoorden hoeven helemaal niet zo te zijn.

Mocht je meer willen weten kan je me een prive bericht sturen.
Heb zelf 12 jaar in het parket en laminaat gewerkt.

Toegevoegd na 9 uur:
Wanneer je kliklamoinaat hebt zou je stomweg de buitenste 2 delen over de hele lengte kunnen verwijderen en herleggen.
Stomweg laaste deel iets opsmallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak leggen mensen laminaat in de lengte, je zou hem eens in de breedte kunnen leggen.
Je beschrijft dat het een nieuw appartement is... je ondervloer moet wel goed droog zijn, anders zou dat ook een probleem kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles wat hierboven staat klopt, bonnybiker geeft ook een oplossing maar dit kan best met een oscillerende zaag.
Ik wil zeker geen reclame maken voor Bosch want andere merken hebben dit ook en het kan gemonteerd worden op een driehoek schuurmachientje. Ik geef de link als voorbeeld, zeer eenvoudig en kan door iedereen gedaan worden.

Toegevoegd na 2 dagen:
Als die voldoende speling heeft aan ALLE kanten, is het dan mogelijk dat die gelijmd is ?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik was de link vergeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben dit ook gehad in ons vorige huis. De reden was dat het te strak was gelegd tegen de muren aan.
Je hoeft helemaal niet de vloer opnieuw te leggen hoor. Wat een werk. Indien je met een beitel en een hamer weer wat ruimte maakt tussen de muur en het laminaat los je het helemaal op. Dat heeft mijn man ook gedaan! En je legt er toch weer een plat plintje op, dus dat het niet zo netjes is daar zie je helemaal niets van.
Succes!!

Toegevoegd na 23 uur:
Ik begrijp dat dat de oplossing dus niet is. Maar heb je al gekeken naar de ondervloer? Is daar misschien iets mis mee? Is het spaanplaat wat niet genoeg geschroefd is, is die soms omhooggekomen?
En zou het eventueel vocht kunnen zijn?
Ik zou dus niet alleen mijn aandacht vestigen op het laminaat maar ook eens kijken hoe het met de vloer eronder is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er werking in het laminaat zit zou ik het eerst nog maar eens een paar maanden aanzien. Als er na die tijd nog steeds hobbels in de vloer zitten, waar geen verklaring voor is, kan je volgens mij aanspraak maken op garantie. Want u hebt het perfect en onder perfecte omstandigheden gelegd.

Ik zou er overigens wel direct melding van maken bij de leverancier.