Is er een schroef(bout) op de markt die de plug overbodig maakt?

Het betreft hier een schroef(bout) die zichzelf met z'n eigen draad in het voorgeboorde steen of beton snijdt. Pluggen en keilbouten zouden hiermee overbodig zijn. Ik kan ze vooralsnog nergens vinden, iemand info en/of ervaring?

Gevonden:

BETONSCHROEVEN
Deze conische schroeven, welke voorzien zijn van een Hi-Lo spoed (hoge en lage draad), kunnen direct worden ingeschroefd in beton, zonder gebruik te maken van pluggen.

Op de draad zijn spiraalvormige inkepingen gebracht, welke het mogelijk maken dat de schroef zijn eigen draad tapt in beton, natuursteen, baksteen en kalkzandsteen.

Het direct inschroeven in het boorgat spaart tijd en garandeert een trilbestendige bevestiging met hoge uittrek- en afschuifwaarden.

Leverbaar met verzonken kop en met zeskante kop.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Je doelt naar alle waarschijnlijkheid op de AMO III schroef. Wordt veel gebruikt in de kunststofkozijnenhandel. Je moet wel altijd een gat boren en deze stofvrij maken bijv. met een stofzuiger.
Kijk op wurth.nl en dan bevestiging kunststof kozijnen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is geen materiaal/metaal dat sterk genoeg is om dat te kunnen doen... Of het is te duur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, gaat je niet lukken. Je hebt iets van wrijving / klemming nodig om te zorgen dat de schroef ook onder belasting niet uit de muur komt zeilen, en aangezien steen en beton weinig flexibel zijn en makkelijk slijten in contact met metaal, zodat je nooit de benodigde grip krijgt of houdt. Wat je wilt is een schroef met een zo grove schroefdraad, dat er voldoende 'vlees' overblijft om de schroef op zijn plek te houden, maar daarvoor zijn steen en beton veel te bros. Als het zou kunnen, was het allang uitgevonden.

Er zijn wel schroeven met een plastic omhulsel dat als een soort weerhaak in plaats van de plug mee de muur in gaat (keilbouten), maar in feite heb je dan toch een soort van 'plug'.