Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is er een paardenmiddel om houtworm weg te krijgen uit hout dat bekleed is, of moet de bekleding er sowieso helemaal af?

ik heb toevallig ontdekt dat de voorplaats op zolder, waar er gipsplaten tegen bevestigd zijn op houten gebinte, last heeft van houtworm. nu vermoed ik dat dit wel eens over heel het gebinte zou kunnen zijn (zien kan ik dat niet natuurlijk). vroeger bestond er een soort spuitbus die je in het midden van de kamer moest zetten, stop eruit en er dan 48 uur niet binnenkomen. dat was wel tegen vlooien, maar hielp ongelofelijk goed.
bestaat er iets dergelijks voor houtworm? Ik hoop van wel, want alles uitbreken zie ik echt niet zitten....

11 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zijn twee mogelijkheden: 1 uitbreken en vernieuwen. 2 inpakken in plastic en vergassen. Dit laatste alleen door een professioneel bedrijf. Waarschijnlijk kun je dan zelf tijdelijk niet in de woning blijven. Als je het zelf verwijderd dan is het opletten dat de houtworm zich niet verspreidt naar omliggend hout.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vanwege mogelijke aantasting van het hout, lak- of verflagen, wordt chemische bestrijding op houten siervoorwerpen afgeraden. Een diepvriesbehandeling, of een gasbehandeling met CO2 of stikstof heeft hier de voorkeur.
Chemische bestrijdingsmiddelen
Chemische middelen tegen houtworm zijn schadelijk voor de gezondheid en mogen alleen door professionele bestrijders worden gebruikt. De middelen zijn bedoeld voor behandelingen binnenshuis of in afgesloten containers. Houtwormbestrijdingsmiddelen bevatten vluchtige stoffen die ervoor zorgen dat het middel diep in het hout kan dringen. Daarom mag de behandelde ruimte na de bestrijding 48 uur lang niet worden betreden.
Chemische middelen worden toegepast in de vorm van spuitvloeistoffen of gas. Spuitvloeistoffen bevatten als werkzame stof een synthetisch pyrethroïde (permethrin) of flufenoxuron.
(Lees meer...)
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding