Hoe los ik dit elektriciteitsprobleem op?

In mijn tuin heb ik elektriciteit. Er zitten stopcontacten op aangesloten en ook mijn tuinverlichting. De stroom komt uit de garage. Daar zit een schakelaar waarmee ik de stroom kan in- en uitschakelen. De schakelaar staat aan. De tuinverlichting kan ik vanuit de keuken aandoen door middel van een draadloze afstandsbediening.

Vorige week deed die tuinverlichting (meerdere armaturen) het nog, maar sinds mijn man een elektrische bladblazer heeft gebruikt, krijgen we de verlichting niet meer aan. Ik weet niet of het een verband houdt met het ander. Er staat nog steeds stroom op de stopcontacten en ik ga ervan uit dat niet ineens drie lampjes kapot zijn gegaan. De batterij in de afstandsbediening hebben we vervangen, maar dat heeft het probleem ook niet opgelost.

Hoe krijg ik de verlichting weer in orde? Ik weet echt niet wat ik moet doen en mijn man is ook niet zo'n held met dat soort dingen.

Zie foto voor meer duidelijkheid.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben bezig met de foto. Het lukt niet zo snel helaas...

Toegevoegd na 6 minuten:
Jeetje, als vier keer geprobeerd. Laatst had ik ook al zoveel problemen met het uploaden van een foto. Ik weet niet wat er fout gaat. Ik selecteer de foto, voeg hem toe bij de vraag en vervolgens komt er een melding dat de vraag is bewerkt, maar zie ik nog steeds geen foto. Nog even geduld voor de foto dus.

Toegevoegd na 7 minuten:
.

Toegevoegd na 43 minuten:
http://tinypic.com/view.php?pic=kbyb1x&s=6

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe weet je dat er stroom op de stopcontacten staat?
Kun je de tuinverlichting direct (zonder de afstanbediende schakelaars) aansluiten (en de afstandbediende schakelaars eens binnen uittesten met een gewone schemerlamp)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben een schemerlamp op het buitenstopcontact aangesloten en die deed het gewoon.
Ik weet eerlijk gezegd niet precies waar dat ontvangdeel van de afstandsbediening zit buiten. Het moet daar ergens zitten, maar het zit zeker vast. Ik kan m dus niet mee naar binnen nemen om te testen.
Zo stom dat die foto niet lukt... Heb de beheerders al gemaild hierover.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb hem daar geüpload, maar daarna weet ik niet wat ik moet doen. Sukkelig, he?! Ik ga het nog even verderproberen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie verschillende soorten links. Als ik er een kies en die wil kopiëren en plakken, dan lukt dat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pffff, de link staat er. Klik erop en je ziet de foto!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan probeer je het waarschijnlijk met een iPhone te doen.
Alle normale camera's geven geen problemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, die iPhone. Thnx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou nog een keertje de batterij vervangen. Misschien heb je een lege of te lege batterij eringedaan bij het vervangen. Zit er in de ontvanger (in de garage) een batterij? Of is er misschien iets mis met de ontvanger, zit die wel goed aangesloten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is toch niet zo, dat als je de stopcontacten in de tuin wil gebruiken, je ook de verlichting aan moet zetten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beer56 had dat al in zijn antwoord verwerkt zie ik nu
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, die stopcontacten kan ik gebruiken terwijl de verlichting uit is.

Het beste antwoord

LET OP, HAAL EERST DE STROOM ER GEHEEL AF (Stop los) of laat het iemand met verstand van zaken doen.
Zoek de ontvanger van de zender op en schroef deze open, hier moeten de schakeldraden van de lampen ergens in zitten, verbind deze met de bruine 220 draad, dan moeten ze branden.
_Branden ze nu? Afstandbediening of ontvanger defect.
_Branden ze nog niet, of kabel breuk, of toch toevalig meerdere lampen gelijk stuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ goed antwoord, maar misschien iets te lastig als je dat nog nooit eerder hebt gedaan.
(zolang er veilig gewerkt wordt kan er niet veel misgaan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kan nu een lamp gaan branden als de stroom eraf is... Als dat zou lukken dan heb je het energiebedrijf niet meer nodig, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie beer56: Ik las het eerst ook zo.
Natuurlijk de stroom er weer opzetten als het doorverbonden is, kijken wat er gebeurt en dan meteen de stroom er weer af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed plan, mooie klusje voor in het weekend. Dank jullie wel!

Andere antwoorden (5)

Een nieuw lampje indraaien levert sneller uitsluitsel dan de vraag stellen op deze site.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet echt een waardevol antwoord op de vraag, lijkt me eerlijk gezegd. Er gaan toch niet tegelijkertijd drie lampjes in drie verschillende armaturen kapot????
Het lijkt me geen rare vraag op deze site. Die is er toch voor dit soort dingen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het goed zie op de foto, dan zijn het lampen met eens standaard fitting.
Die kan je dan ook in een andere lamp proberen.
Waarschijnlijk kan je ook zien of de lampen nog goed zijn, als de gloeidraden er netjes uitzien is de kans heel klein dat ze kapot zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, dat ga ik eens goed bekijken. Dankjewel.
Misschien hebben jullie een tijdelijke kortsluiting. dit kan lang duren maar ook kort. (aangezien wij dit ook een keer gehad hebben) maar wat ook kan is dat dat stopcontact waar jij je bladzuiger aan had zitten kappot is. dus als je daar de stekker erin doet van de lampjes. kan het ook zijn dat dat het is. Hopelijk heb ik goede informatie gegeven mvg Jils
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is het niet. Het stopcontact hebben we allang getest. Dat werkt gewoon. En in geval van kortsluiting zouden die stopcontacten het volgens mij ook niet moeten doen, maar die doen het dus wel. Er is bovendien geen aardlekschakelaar omgegaan in de meterkast.
In elk geval: bedankt voor je moeite.
Ik zou beginnen met een armatuur te demonteren en te kijken of er in de fitting vochtige grond zit, die door mieren e.d. naar binnen is gebracht en mogelijk kortsluiting veroorzaakt in het armatuur.
Ik heb dat zelf eens gehad en na schoonmaken brandden alle zes lampen weer. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, dat kunnen we eens gaan doen. In de tussentijd blijf ik natuurlijk heel benieuwd naar andere mogelijke oplossingen. Dankjewel!
In negen van de tien gevallen is de ontvangerunit waarop de tuinverlichting is aangesloten defect geraakt.

Als de stopcontacten in de tuin onafhankelijk staan van de afstandsbediening dan is het logisch dat daar gewoon spanning op blijft staan.

De tuinverlichting wordt gescheiden aangestuurd d.m.v. de afstandsbediende ontvanger unit.

Deze gaan gewoon op gezette tijden kapot. De oorzaak kan van alles zijn, maar meestal iets onbenulligs waar niemand wat aan kan doen.

Remedie: Vervang de ontvanger/afstandbediening in z'n geheel. De kosten zijn het niet: ca.: 29,- euro bij de bouwmarkt voor een weerbestendige set.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als de stroom van de schakelaar af is geweest is hij zn geheugen kwijt als het goed is zit er een knopje op met learn dat je in moet drukken en de schakelaar van de afstands bediening dan zou hij het weer moeten doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, zo'n knopje zit er niet en bovendien hebben we de stroom er wel eens eerder af gehad, waarna de lampjes het gewoon weer deden met die afstandsbediening. Dat kan het dus niet zijn.
Dankjewel voor het meedenken!