Een jaar lang heb ik zonder problemen mijn verlichting gebruikt op zolder. Wanneer je het licht nu aanzet, dooft deze na 2 seconden. Wat is dit?.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is dus of de stroom weglekt. Bij nameten klopt dat ook. Andere stopkontakten onder deze stop werken probleemloos. Tot de fitting staat er ook normaal 220 volt op, totdat de lamp er in zit. Heel vreemd verschijnsel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor uw antwoord. Het is alleen geen tl, maar het zijn gewone gloeilampen. Ik heb er meerdere geprobeerd. Allemaal hetzelfde verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er stroom weglekt zou de aardlekschakelaar uit moeten springen.
(anders zou het nogal gevaarlijk zijn)
liveisgreat
10 jaar geleden
heel stomme vraag, maar heb je de lamp zelf al vervangen?
ik zou alles eens uit elkaar halen, goed oppoetsen (ik heb hetzelfde fenomeen gehad door stof...) en dan het eens bekijken.
wel eerst de stroom uitzetten natuurlijk als je gaat poetsen!

Antwoorden (3)

Als uw een tl heeft hangen kan het gas in de tl op zijn en moet dan vervangen worden dat gebeurd rond 9 tot 12 maanden met een tl na goed gebruik !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Dat TL gas, is dat niet jaarlijks in de aanbieding, zo begin april ?
Je hebt het over een fitting en deze kunnen oxideren. Met name koperoxide is een slechte geleider. Maak de onderkant van de fitting goed schoon en misschien moet je het onderste contactpunt iets 'opbeuren' zodat de onderkant van de lamp hierop een goede aansluiting vindt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil iedereen bedanken die de moeite heeft genomen mijn vraag te beantwoorden. Ik heb het probleem inmiddels gevonden en opgelost. In het doorvoerdoosje was vocht gekomen en di zorgde voor de stroom afname.
Aangezien de stopcontacten op dezelfde zekering geen problemen hebben denk ik ook dat het in het armatuur zit.
Een loszittende draad is dan waarschijnlijk, en betekend een grote overgangsweerstand.
Je meet dan wel 220 volt op de contacten van de lamp maar zodra er een behoorlijke stroom gaat lopen komt het overgrote deel van de spanning over de slechte aansluiting te staan zodat er voor de lamp zelf bijna niets meer over blijft.
Stel:
de weerstand van de lamp is 1 ohm en de weestand van de overgang is 100 ohm
de stroom die dan loopt is 2,27 amp (U=230 volt/R=101 ohm)
over de lamp staat dan (U=I*R) 2.27 volt en over de overgang staat dan 227 volt.
Zit er geen lamp in de fitting dan is de weerstand van de fitting oneindig en staat de volledige spanning over de fitting, de weerstand van de overgang is dan te verwaarlozen.
Aangezien een gloeilamp een "niet ohmse" belasting is klopt dit niet helemaal maar geeft je wel een idee hoe het zo'n beetje werkt.

Toegevoegd na 3 minuten:
op de plaats van de overgangsweerstand wordt het wel warm met alle risico's vandien.