In welke volgorde kan ik het beste verven?

Ik wil van mijn hal de muren en het houtwerk verven. hoe pak ik dit het beste aan zodat ik mezelf niet in de weg zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

Uiteraard van boven naar beneden, maar de volgorde bij het schilderen van muren, deuren en kozijnen zou ik mede af laten hangen van de grofte van je muren en de vaardigheid van het besnijden, alsmede het verschil in kleurcontrast van muren en houtwerk. (besnijden - trekken van strakke lijnen met de verf)
Bij de grote vlakken voor de muurverf zet je randen eerst in de verf met een kwast en een kleine vachtroller (muisje), daarna vul je de grote vlakken in met een grotere (18 cm) vachtroller. Zo zit je jezelf het minst in de weg.
(zie: http://www.behangen-schilderen.nl/index.php/811/alle-artikelen-op-alfabet-2/ )
Zijn je muren grof (b.v. granol) óf gaat het besnijden met de kwast je niet zo goed af, schilder dan -nadat je het plafond hebt geschilderd- eerst de deuren en kozijnen. Laat voldoende drogen, plak het houtwerk af met schildertape, en werk vervolgens de muren af. Verwijder de tape wel direct als je klaar bent, om te zeer aankleven van het tape of beschadigingen te voorkomen. (gebruik overigens géén 3m tape, want deze plakt te goed).
Om te voorkomen dat de verf onder de tape loopt, breng je deze onder lichte rek aan en wrijft vervolgens goed aan.
Om zoveel mogelijk beschadiging van het houtwerk te voorkomen, de houten ondergrond op voorhand wel goed ontvetten en schuren anders wil de verf bij het verwijderen van de tape nog wel eens mee komen.
Deze is misschien ook wel handig:
http://www.behangen-schilderen.nl/index.php/282/schilderen-volgorde-deuren-kozijnen-ramen/#more-282
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor de tips eb de verwijzing naar de website. Hier heb ik wel wat aan! :-)

Andere antwoorden (3)

Van boven naar beneden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plafond eerst, daarna de muren en als laatste het houtwerk. Wel eerst iedere "fase" laten drogen.
Om te voorkomen dat je verf op je pas geschilderde muren krijgt, kun je een stuk karton tegen de houtlijst houden, waar je dan langs verft.
Die zelfde methode kun je ook toepassen als je een strakke rand tussen plafond en muren wil. Even met een kwast een strakke rand maken op die manier en de rest met de roller.
Plinten kun je afplakken.
SUCCES!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie. Gaat lukken!
Eerst het houtwerk na mijn idee, omdat als je het hout gaat verven er houtverf op de muur kan komen en dan kun je er later makkelijk overheen sausen.

Saus kun je makkelijk van je geverfd houtwerk afkrijgen, maar houtverf niet van je saus.