hoe kan ik karton uit elkaar halen?

Een mooie schilderij gekregen van mn dochter, die ik wil inkaderen. Ik wil hiervoor een kartonnen kader maken van dikke kartonnen "bladeren", van buiten glad maar van binnen met ribbels. waarbij ik deze uit elkaar haal opdat de "ribbels" voor een stuk zichtbaar worden. En deze nadien op een houten kader kleven en alles "spuiten" in het goud.
Ik heb zulk bewerkt karton al gezien bij een kunstenares, die prachtige kartonnen voorwerpen maakt. Maar ik krijg die bladeren dus niet uiteen. is er een truukje?

Toegevoegd na 37 minuten:
een andere tip om een namaak "barok"-kader uit karton te maken is uiteraard ook welkom

12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik heb het nog nooit gedaan, maar wat ik zou doen is de stukken karton nat maken. Ik weet dat je ze dan makkelijk uit elkaar kunt halen. Als ze helemaal nat zijn kun je volgens mij heel gemakkelijk de bovenste laag er (voorzichtig) af halen, waardoor je de ribbels ziet.
Daarna plat laten drogen, eventueel met wat gewicht erop dat het niet krom trekt.

Zoals gezegd weet ik niet of het werkt, maar dat is wat ik zou doen.

Toegevoegd na 51 minuten:
Overigens is het ook leuk om een lijst/kader te maken van purschuim. Deze kun je in de gewenste vorm spuiten, waarna het op- en uitzet, zonder dat je daar echt invloed op uit kunt oefenen. Als je dat vervolgens goud of zilver spuit heb je ook een leuk en origineel kader.