seconden lijm of allslijmer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normale houtlijm. Secondelijm kan ook maar is duurder voor grotere oppervlaktes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hout lijm kan, maar het karton word er wel erg week van. vaak word voor dit soort lijmverbindingen een lijmpistool gepakt. dit werkt makkelijke en snel.
Hier onder staat een link naar een lijmpistool. Daar staat ook bij dat deze voor hout en karton geschikt is.

Een ander voordeel van dit soort lijmen is dat deze lijmen niet agressief zijn. dus zullen de meeste ondergronden met rust laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb toevallig onderzoek gedaan hierna en het blijkt dat commerciele houtlijm goed werkt maar het beste hiervoor werkt een zelfmaak lijm. zeer simpel, gewoon wat bloem mixen met wat water. Dit maken zodat het een constantie wordt tussen een vliestof en een vaste stof in en dan insmeren op het hout. 2min achten en dan het karton erop plakken. dit gegarandeerd vast!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een contactlijm, beide delen licht insmeren met een spatel en het zit voor eeuwig vast.
alternatief; contactlijm in sprayvorm toepassen.
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt eraan hoe stevig de verbinding moet zijn, welk karton je gebruikt en hoe groot het oppervlak is wat je wil verlijmen.

bestaat het karton uit meerdere lagen kan de gelijmde laag vastzitten maar kan de onderlaag loskomen waardoor de constructie loslaat of stevigheid verliest.

hoe ruwer het oppervlak van het karton hoe meer het zal absorberen. (geplasitfiseer of geperst karton heeft deze eigenschap in mindere mate)
bij absorberende ondergrond is een alleslijm niet aan te raden aangezien deze veel vocht bevat.

bison kit kan goed werken. je kan het uitsmeren over het hele oppervlak met een lijmkammetje. deze is ook in een spuitbus te verkrijgen (wel prijzig, de Action heeft een prima variant met eveneens een zeer sterke hechting)

montagekit bevat ook niet veel vocht en heeft een sterke hechting

het lijmpistool kan ook soelaas bieden maar is mindergeschikt als je een dunne film lijm aan wil brengen.

als je de betreffende gebruiksaanwijzingen opvolgt moet het muurvast komen te zitten,

succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een eenvoudige houtlijm is de meest goedkope en schone oplossing.
Niet te dik doseren geeft een prima resultaat zonder dat het karton week wordt zoals ik in een van de reacties las.