Hoe verwijder en bevestig ik een installatie-automaat?

Na bij mijn vorige vraag over kortsluiting even gedokterd te hebben, bleek dat 1 van de installatie-automaten ("stoppen") kapot is. Die moet vervangen worden dus.

Ik zie alleen niet hoe die bevestigd is. Kan ik ergens op internet een (beknopte) handleiding vinden, of kan iemand me uitleggen hoe dat zit?

(Waarschuwingen over veiligheid heb ik niet nodig. Ik neem alle veiligheidsmaatregelen die ik kan en heb op zich redelijk wat ervaring met elektra.)

Toegevoegd na 35 minuten:
Bij nader inzien: voeg de nodige waarschuwingen er ook maar bij. Anderen kunnen nl. ook bij deze vraag uitkomen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb er foto's bij geplaatst van de voor- en de bovenkant van de stoppen.

Toegevoegd na 1 uur:
Om wat specifieker te zijn: het gaat om een Holec 065 installatie-automaat.

Toegevoegd na 1 uur:
Ook een foto van de onderkant erbij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Of met schroeven, maar dan was je er zelf wel uit gekomen, of ze zitten op een DIN rail.
Op het bovenste plaatje rechts in de link zie je hoe, je moet een pin naar boven (of onder als ie op de kop zit) trekken en dan kan je hem eraf pakken. het beste kan je er een (spannings)schroevendraaier in de pal steken en dan naar boven. (of onder)

http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_rail

NB. pas op.. (vooral ook voor als anderen deze vraag hergebruiken)

Toegevoegd na 2 uur:
na je foto:
het zit op een DIN rail,
dus of eraf schuiven of eraf klikken en dat zou klikken moeten zijn.

Die laatste foto:
Daar zit onder het koperen "nietje" en metalen "nietje" of "paperclip". Dat is (waarschijnlijk) de pin waar ik op doelde.

Staat er nog meer op de automaat, wanneer zoeken onder "holec 065" levert niks op en ik heb nog nooit een normaal onderdeel niet kunnen vinden.

Bij die meest rechter schroef is te zien dat er iets aan de hand is. (of is geweest)

(ik waarschuw niet meer hoor, maar ik zeg er nog wel ff bij dat ik dit soort dingen eigenlijk in het echt moet zien en voelen. Als je er morgen nog niet uit ben zal ik ff in de schuur kijken of ik toevallig deze automaat er tussen heb liggen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een "E81N L16 A". Ik heb er nog eens een blik op geworpen en ik zie geen pallen of pinnen die ik naar boven of onder moet trekken. Wel zie ik aan de bovenkant vlak onder de schroefpunten voor de draden, en aan de onderkant vlak erboven, een paperclip-achtig iets. Bedoelde je dat? Moet ik die eruit trekken? Dan is 't inderdaad doodsimpel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag later wat je bedoelde, dat die paperclip helemaal onderaan zat. Zo heb ik hem er inderdaad af gekregen. Ik heb overigens een nieuwe gekocht, die pastte precies, alleen de contactpunten zaten iets dieper, dus ik moest even wat knutselen met een verbindingsdraadje. In elk geval, alles doet het nu weer, dankzij dit wederom uitstekende antwoord. Kosten €22,50 ipv een dure elektricien. Hartstikke bedankt! Weer iets nuttigs geleerd, een volgende keer draai ik m'n hand hier niet meer voor om.