Alleen de bovenkant van de radiator wordt warm, hoe dit op te lossen?

Het geldt voor alle radiatoren in een danszaal, deze hebben een thermostaatknop. De radiatoren in de andere zalen doen het prima, maar hebben geen thermostaatknop. Waar kan dit aan liggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
45.2K

Antwoorden (9)

Jullie moeten ws de radiatoren ontluchten.
Probeer er is 1, dat moet het zijn.
Suc6
burgos
12 jaar geleden
Er zit teveel lucht en te weinig water in de radiatoren. Ontluchten en water bijvullen lost het probleem op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de kans bestaat dat de warmere radiatoren dichter bij de ketel staan(dus op een korter circuit).Dan zou je die iets kunnen afknijpen zodat de anderen ook langeretijd meer warm water krijgen.En dan moeten ze wel tot onder aan toe warm worden.Desnoods kijk je nog even of die gewone kranen wel helemaal open staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb eerder de indruk dat er te weinig doorstroming is in die radiator waardoor hij te weinig vermogen kan leveren en het water dus afkoelt voor het beneden is.
Eerst nazien of die radiator volledig open is, zowel bovenaan de toevoer kraan als onderaan de afvoer want daar zit waarschijnlijk ook een inwendige kraan om het debiet te regelen.
Als dit ok is kan u andere radiatoren een beetje dichtknijpen om op die manier een evenwicht te bekomen in de circulatie van het systeem.
Het heeft volgens mij niets te zien met lucht want dan zou de bovenzijde tegenover de toevoer eerder koud zijn.
Succes.

Toegevoegd na 11 minuten:
Sorry maar ik zie nu pas dat het om een volledig circuit gaat.
Dit wijst zeker op een te geringe doorstroming. U kan eens proberen om de kop van die thermostatische kranen eraf te nemen, dit gaat vrij gemakkelijk. Gelijk ook eens nagaan of de naald van die kranen er volledig uitkomt.
Als het dan nog niet opgelost is moet is kijken waar die 2 kringen vertrekken, er zal wel een afsluiter zitten per kring.
Hier kan u ook mee experimenteren door de "goede" kring een beetje te snoeren tot er een evenwicht is tss beide kringen.
In deze extreme koude is het ook belangrijk dat de keteltemperatuur hoog genoeg is, deze zou nu zeker tss de 80 en 90°C moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er lucht in de radiator zit wordt hij niet van boven warm.
Kan je de pomp niet op een hogere snelheid zetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de uitlaatkraan koud is; duidt dit op een verstopping.
Tik een 10-tal keer op de bevestigingsmoer met een hamer of sleutel - meestal komt de verstopping hiermee los.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle radiatoren met een thermostaatknop doen dat. Als de ingestelde temperatuur ongeveer bereikt is gaat de thermostaatkraan weiniger warm water doorlaten daardoor koelt de radiator sneller af dan er warm water binnen komt. Vermits warm water lichter is dan koud water blijft het warmste water bovendrijven daardoor voel de radiator boven het warmst aan en onder koud. Bij radiatoren zonder thermostaatkraan is dit niet zo uitgesproken omdat deze kranen steeds het volle debiet doorlaten, leg je echter de circulatiepomp stil of draai je de kraan dicht zal zich na korte tijd hetzelfde fenomeen voordoen als bij een kraan met thermostaat ttz eerst onderin koud worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit klinkt inderdaad (zoals zo vele boven mij noemen) alsof er lucht in zit.
Natuurlijk moet je dan ontluchten, maar ook weer opnieuw de ketel op druk zetten.
Mocht u vergeten zijn hoe dit gaat of weer een geheugen steuntje nodig hebben kijk dan op onderstaande link.
Onderaan deze site staat een filmpje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien het verschil dat je aangeeft die thermostaatkranen is, lijkt het me wel erg toevallig dat al die radiatoren lucht zouden bevatten en de rest niet, tenzij die toevallig ook op de bovenste verdieping zitten.
Logischer lijkt me dan ook het idee dat alle andere radiatoren door die gewone kranen een betere doorvoer van het hete water hebben dan de thermostaatkranen. Draai al die kranen eens, gedeeltelijk of helemaal, dicht en kijkt wat er gebeurt. Zitten die radioatoren wellicht toevallig dichter bij de keten?
Je schrijft overigens niet hoe het zit met de warmte/temperatuur in de verschillende ruimtes.