Hoe kan ik de kortsluitingsbron opsporen?

Vanmiddag probeerde ik een lamp uit (oud stuk kerstdecoratie). Ik stopte de stekker in het stopcontact, het vonkte en vervolgens viel de stroom uit. (Ik zag daarna pas dat de draad provisorisch aan elkaar was geknoopt, waarschijnlijk heeft iemand er een andere stekker aan gezet op provisorische wijze.)

Ik heb in de meterkast alle stoppen (ik heb van die schakelaars) gecontroleerd, maar de stop van het betreffende gedeelte wil maar niet ingeschakeld blijven. Ik heb de bedrading van het bewuste stopcontact en de daaraan gekoppelde lichtschakelaar al losgehaald, maar dat heeft niet mogen baten. De stop blijft weigeren.

Hoe kan ik nu opsporen waar het probleem zit? Is er überhaupt wel kortsluiting, kan het ook de stop zelf zijn die defect is?

Toegevoegd na 1 uur:
Voor de duidelijkheid: ik heb van alle apparaten al de stekker al uit het stopcontact gehaald.

Er zijn alleen nog enkele plafondlampen op de groep aangesloten, maar die waren niet aan toen de stroom uitviel, dus het lijkt me niet dat die problemen kunnen veroorzaken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.6K

Het beste antwoord

Een stop testen is niet moeilijk:
Hoofdschakelaar (optioneel), aardlekschakelaar en stop uitzetten. Groepenkast openmaken en de fasedraad achter de stop loshalen. Alles weer aan zetten, als ie dan nog steeds uit gaat weet je zeker dat ie kapot is.

Waarschijnlijker is het dat er door de kortsluiting iets anders ook sluiting is gaan maken, bijvoorbeeld doordat er draden samengesmolten zijn. Hoewel dat niet zou mogen gebeuren, daarvoor gaat die stop er juist ook.

Een andere apparaat lijkt me zeer sterk, maar voor de zekerheid alle stekker eruit van die groep.

Eerst alles bekijken waar je makkelijk bij kan, beginnen bij het stopcontact waar het fout ging en dan steeds verder gaan richting de groepenkast. Als je niks raars tegenkomt dan zal je moeten gaan meten.

Weerstand van de draad meten vanaf de meterkast, geen weerstand=kortsluiting, dan steeds gedeeltes meten.

Als je overal bij kan is het niet veel werk.

NB: Je bent met elektriciteit bezig..

Toegevoegd na 2 minuten:
"geen weerstand" moet zijn "zeer lage weerstand"
Op veel multimeters zit een piepje die piept bij sluiting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb alle stekkers eruit. Er zitten alleen nog een paar lampen op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het stopcontact waar het fout ging, zit pal achter de meterkast. Vanaf daar gaat er een leiding omhoog naar de bovenste verdieping voor de rest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dingen uit mijn antwoord doen waar je comfortabel mee bent en daarna een elektricien bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk bellen als je er niet uitkomt. ;-)
Komt goed uit dat het zo dicht bij de meterkast zit, lijkt mij ook dat het niet aan die lampen kan liggen, maar toch zou ik de draden daar naartoe afkoppelen Alleen voor de zekerheid, want anders zou je net zien dat, na weken zoeken, het toch die lampen zijn.. (wet van Murphy)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Och, ik voel me hier vrij comfortabel bij hoor. Ik heb net even in de stoppenkast gekeken. Daar heeft elke stop 2 draden: een blauwe onderin en een bruine bovenin. Ik neem aan dat de bruine dan de fasedraad is. Die ga ik er straks even uithalen en dan zien we wel weer verder. Goed idee ook om die draden gewoon helemaal los te maken, dat kan een hoop gezoek schelen. Dat idee had ik ook al wel, het is alleen zo'n kluwen draadjes (3x 3 samengebonden draden) die ik daarna weer aan mekaar mag gaan knopen en terug in een minikastje mag gaan proppen. Morgen toch maar even proberen. Als die 2 dingen ook niet lukken, ga ik echt een elektricien bellen. Als de stop zelf kapot is, zal dat toch wel moeten, want van de stoppenkast zelf blijf ik buiten genoemde poging af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de hulp tot zover in elk geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik heb even gedaan wat je zei en de stop klapt ook om als ik de fasedraad eraf haal. Kapotte stop dus. Ik zie zo niet hoe ik een nieuwe stop vast moet zetten, maar als dat een beetje simpel is, zet ik er zelf wel een nieuwe in. Scheelt weer een klap geld. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had je volgende vraag al gezien.
Die waarschuwingen moeten er bij, ook via google kom je soms op goeievraag uit, dus de waarschuwing is niet speciaal voor jouw.
Als we er hier te makkelijk over praten, brengen we anderen misschien op verkeerde ideeën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Ik ga het even corrigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met dit antwoord heb ik de bron van ellende opgespoord, het was de stop zelf die kapot was. De tien punten zijn wat mij betreft dik verdiend.

Andere antwoorden (4)

Alle andere apparaten op die stop ook loskoppelen, stop weer inschakelen en dan de apparaten één voor één weer aansluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb alles er al af. De stop vliegt er gelijk weer uit, hij blijft simpelweg niet omhoog, nog niet 1 seconde.
Als je de oorzaak van de kortsluiting hebt verwijderd (door de stekker eruit te halen) en hij doet het niet is meestal de stop zelf kapot.

Dat is voor een kast met van die schakelaars wel HEEL ongebruikelijk, die kunnen heel wat hebben.

Bij mij zitten er nog een paar "verzamelknoppen" en een "totaalknop" (waarmee alles uitgaat).

Die aan en uit zetten heeft mij eens gered maar werkt dat ook niet denk ik dat er nu toch iets mis is (dus tussen het stopcontact en de meterkast, dus inter zeg maar)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb alle schakelaars omgehaald en weer ingeschakeld. Ook de "totaalknop" zeg maar. Geen resultaat.
Summo
12 jaar geleden
ben even kwijt wat er toen ooit bij mij stuk was maar ik heb het ook ooit gehad dat er toch nog een apparaat met kortsluiting aangesloten was. Knop deed wat jij schrijft, klapte gewoon elke keer omlaag, hopeloos was dat zou het zo kunnen zijn dat er nog iets anders op die schakelaar zit dat nu (ook) defect is (misschien door die klap)?
Als er bij die aardlek schakelaar ook een stop zit dan is die hoogstwaarschijnlijk kapot!

Verder zou ik eerst alle stroomverbruikers die op die groep zit loskoppelen!

Als dit ook niet helpt, wordt het doormeten.
Maar misschien is het verstandig om toch even een elektricien in te schakelen met oog op eventueel brandgevaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ooit een aardlekschakelaar gehad die hè eerst wat verder omlaag moest duwen om hem te resetten is het dat misschien