Weet iemand hoe je medailles militair opmaken kunt leren,of zijn hier boeken over waar uit dit geleerd kan worden ?

Ik weet dat er diverse zaken in Nederland zijn die dit doen,tegen betaling uiteraard,doch als je enigszins handig bent kun je hetzelf volgens mij ook leren.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het gaat dus om de techniek van het opmaken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je die medailles echt verdient, wordt de rangorde der medailles bij het toekennen ervan erbij gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met 'medailles militair opmaken'??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik daarmee bedoel,is medailles die gedragen worden op een rij met gevouwen lint,behorende bij de medaille op een bepaalde voorgeschreven wijze. Doch ook wedstrijdmedailles die gewonnen worden kunnen militair opgemaakt worden en dit gebeurt steeds meer zo is mijn ervaring,oa bij schietwedstrijden .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om onderscheidingen correct te kunnen dragen op een (militair) uniform moeten ze model opgemaakt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet alle wedstrijdmedailles zijn toegestaan te dragen op een uniform.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik niet met u eens,ik ben bij een schietsportvereniging en we hebben ook uniformen naar militair model,we dragen onze medailles militair opgemaakt,ook al zijn ze van wedstrijden,van Wielik heeft dit voor ons gedaan. U opmerking snap ik dus niet.

Antwoorden (2)

bij de krijgsmacht wordt de opmaak meestal via Van Wielik verzorgd. er zijn kleermakers die het in de vrije tijd (tegen vergoeding) ook doen.
onderstaande links geven een idee hoe het eruit moet zien na opmaak, vooral in de 2e link kun je op verschillende grote foto's zien hoe het na opmaak eruit moet zien.

http://www.happytown.nl/DenHaagVanWielik/van_wielik.htm

http://www.bovomed.nl/home.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om de techniek,hoe doe je het,als je een medaille hebt, het bijbehorende lint en dan moet dit gevouwen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat begreep ik maar kon die niet vinden dus dacht je op weg te helpen met wat fotovoorbeelden
In het oude handboek soldaat (dienstgeheim) staat exact omschreven hoe onderscheidingtekens op de linkerborst bevestigd moeten worden, mogelijk dat je bij een tweedehands boekenzaak deze kan verkrijgen.

Hiervoor zijn speciale balkjes, apart voor de lintjes (DT.) en de onderscheidingstekens zelf (officiële gelegenheden).

Hou ook de volgorde goed in de gaten, de Willemsorde dient vooraan te hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar staat idd in hoe je ze moet dragen en waar op het uniform, niet hoe je ze opmaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het oude stond exact hoe je ze moest opmaken tot in detail beschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah, dat wist ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach dat heb je met die ouwe hap die nog in de koude oorlog hebben gediend. Die moesten alles kunnen daarom werd alles tot in het kleinste detail beschreven in het handboek soldaat. Werd je bevorderd kreeg je het handboek voor het dienstplichtig kader met alles minder goed omschreven.