Wat gaat er fout met het aansluiten van electriciteit op veranda?

Ik heb electriciteit aangelegd bij mijn zus op de veranda.
De situatie:
Via een stekker komt een drieaderig snoer in een doos. Geel groen, bruin en blauw. Vandaar uit 1 wcd met bruin, blauw en geelgroen. Vanuit dezelfde doos met bruin, blauw en geelgroen naar de volgende doos.
Daar zit een schakelaar vlakbij voor de twee lampen. Met bruin naar de schakelaar gegaan en met zwart weer terug. Volgens mij alles netjes kleur op kleur aangesloten. Vervolgens twee dozen om naar de lichtpunten te gaan en vanuit de laatste doos nog een wcd. Beide wcd'en werken goed.
Echter, de verlichting werkt niet.....
Als ik bij de schakelaar een verhuisfitting op bruin en zwart houd, brandt de lamp, ongeacht de stand van de sxhakelaar. Verderop ook. Op zwart bij de verlichting staat spanning.
Ik dacht eerst dat de stekker er verkeerdom inzat, dus dat blauw bruin werd en andersom. Was dus niet de oplossing.
Wie weet er wél wat er fout gaat?

Groet,

Vincent

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een oplossing kant en klaar heb ik niet voor je en ben ook geen elektricien, als een verhuislamp (2 polig, ZONDER rand aarde) wél werkt, kan het zijn dat de massa (aarde ) niet goed zit OF wat ook nog kan is dat de schakelaar kapot is maar bruin op zwart is meestal niet de goede combinatie als je het mij vraagt. Een spanningsmeter voor een paar euro kan je wellicht "een lampje" doen laten schijnen. Het kan ook nog dat de verlichting te zwaar qua ampère is voor die schakelaar. Naar mijn idee kun je beter checken wat voor kleuren je goed hebt aangesloten. Zie bronvermelding: Bruin is de randaarde en niet de toevoer denk ik. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geel-groen is de aarde. Zwart is de schakeldraad. Bruin is fase, blauw is de nul. Voor ca. 1970 waren er andere kleuren (rood, groen, grijs of blanke aarddraad.) Als iemand dit soort zaken niet weet, moet hij trouwens geen stroom gaan aanleggen. Verder is het buiten, dus gebruik daarvoor geschikt materiaal. Er gelden buiten andere voorschriften dan binnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Yunoo, er is niets in jouw antwoord wat klop. een + voor Fred4711 eigenlijk 3 plussen
ik denk dat je schakelaar niet goed aangesloten is, meestal heeft deze een p-contact, voor de bruine ader (fase) uitgaand, 1 of 2 (wissel) contacten.
wellicht is het daar fout gegaan.
anders is er waarschijnlijk iets mis met je schakelaar.
blauwe ader ( nul ), en geel/groen ( aarde ) las je gewoon door zonder te schakelen.

succes, nussie

Toegevoegd na 4 minuten:
uit de schakelaar ga je dus verder met de zwarte ader ( schakel draad )
OP JE LAMP KOMT DUS EEN NUL ( BLAUW ) EN GESCHAKELDE FASE DRAAD ( ZWART )