Kan ik ondertapijt voor tapijt, gebruiken als onderlaag voor laminaat. (de betonnenvloer van de zolderetage ligt er al zo'n 13 jaar)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (7)

Volgens mij is dat geen enkel probleem...

Als er voldoende ruimte is kun je het laminaat zelfs over het tapijt heen leggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan in principe alle onderlagen voor laminaat gebruiken. Hoofd vereisde is dat het droog & vlak is. In verband met 'gekraak' als je over de vloer loopt, zou ik een zacht materiaal als ondervloer gebruiken, waar eventuele zandkorrels ed in gedrukt wordt, en het kraken tegen gaat. Uiteraard beperkt dit ook het geluid als je er overheen loopt.

Je moet wel zorgen dat de ondervloer niet te dik & zacht is: Het laminaat moet goed gesteund worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt er aan in wat voor staat het ondertapijt is, toen ik mijn tapijt weghaalde voor laminaat was het ondertapijt is zo'n slechte staat dat die er toen maar ook gelijk uit is gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hadden een probleem met de vloerbedekking van de vorige bewoonster zo stevig verlijmd... Wij hebben de complete vloerbedekking laten liggen en het lamitaan erover heen gelegd. Omdat we een redelijke prijzige vloer hebben aangeschaft hebben we ivm met de garanties overlegd met de winkel over het leggen op de vloerbedekking, en dat was geen enkel probleem! Dus het heeft ons 50 m2 aan ondervloer, en een hoop werk bespaard. Dus ik zeg doen, mits je ondertapijt goed glad ligt! (let wel, bij een eventuele lekkage oid trekt het water gelijk onder je gehele laminaat door!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het jaren geleden ondertapijt gebruikt,met succes en nog steeds geen problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou geen probleem moeten zijn.
Bedenk wel dat je in appartementen verplicht bent minimaal 10 db geluidsdempende ondervloer moet hebben omdat laminaat behoorlijk gehorig is.
Op je zolder zal je doorgaans weinig last hebben van dat gehorige maar als je eigen slaapkamer er onder ligt en die van de kinderen op zolder zou je, je wel eens snel kunnen gaan ergeren aan de herrie zonder goede geluidsdemping

Zorg wel dat je vloer goed egaal is. Dat is namelijk de hoofdreden dat je een ondervloer onder je laminaat wil. Als dat geen probleem is moet je het laminaat er gewoon kunnen leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter van niet, aangezien ondertapijt niet isolerend genoeg werkt en minimaal egaliseert. Beter dat je speciale ondervloer alsnog op het tapijt legt voor zowel geluid als warmte isolatie