hoe buig ik hout?

De kogel is door de kerk. Ik wil een tuinhuis maken in pagode-stijl. Dus met een chinees dak (zie foto, wel zonder extra verdieping natuurlijk...). Maar hiervoor moet ik hout buigen. Hoe doe ik dat? Buigzamen mdf zou geschikt kunnen zijn voor het dak zelf, maar voor de steun (dus planken of zo) waar die dakbedekking op moet bevestigd worden heb ik geen idee hoe ik deze kan buigen.

Picture for question
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet slimmer om eerst te kijken hoe alles in zijn werk gaat, inschatten of het haalbaar is en dan pas te beslissen of je het gaat doen, in plaats van beslissen dat je het gaat doen en dan pas gaat uitzoeken hoe het eigenlijk moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagteken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even andersom denken, vorm uitzagen, op dikte brengen voor de juiste stijfheid ipv buigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stuur je ons een foto als het af is?
lijkt me heel mooi worden als het gelukt is.
pb naar mij mag ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MDF buigt zeker :P

Het beste antwoord

een grote plaat watervast verlijmt multiplex nemen en daar de gebogen vorm van de dakdragers uittekenen en uitzegen. vervolgens lijm je er een aantal op elkaar met watervaste houtlijm. bijschuren en afschilderen.

op deze manier bespaar je jezelf een hoop tijd met buigen en misschien toch niet de juiste vorm te krijgen.

staanders en dakspanten plaatsen, frame opbouwen zeg maar.
vervolgens voor het dak dunne platen watervast verlijmd multiplex nemen. in vorm uitzagen en er een aantal op elkaar verlijmen. dit geeft een stevig en onverwoestbaar resultaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
*uitzegen = uitzagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ slim, maar het ligt wel aan het multiplex of dit sterk wordt,
want in de bocht ligt de nerven niet meer in de lengte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed punt,
maar door slim uittekenen en verlijmen zullen de nerven niet allemaal parallel komen te liggen en de verlijmde delen toch voldoende sterk worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gaat zeker werken.
Zo tekenen en lijmen, dat de nerven in de verschillende lagen ongeveer haaks op elkaar komen.

Andere antwoorden (4)

Met alle respect. MDF buiten gebruiken?
Daar is MDf helemaal niet geschikt voor.

Als je hout wil buigen moet je het eerst goed nat maken (Lees lang in water leggen) en dan het onder druk zetten naar de vorm die je wilt hebben. (druk opbouwen)
Andere mogelijkheid is heet stoken onder druk.

Maar een andere denk betere optie is kijken of je dit niet als kant en klaar bouwpakket kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hout buigen doe je door het nat te maken en of verhitten en in een vorm vast te klemmen.

Echter, een betere manier om de balken te maken is door dunne latjes te gebruiken, welke nog flexibel genoeg zijn om te vormen. Deze smeer je helemaal in met [watervaste] houtlijm, en stapelt ze tot je de dikte van de balk hebt die je wilt maken. Dan klem je het geheel vast in de vorm die je wilt hebben en laat je de lijm uitharden.

Voor bekdleding is er buigbaar multiplex op de markt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vorm bepalen.
Dan een mal maken, zodat je steeds dezelfde vorm krijgt.

Branden, stomen of latjes en lijm kan allemaal.

Stomen heeft alleen zin als je heel veel planken moet maken, want je moet eerst een stoomcabine maken, als je die eenmaal hebt is dit veel sneller en makkelijker.
Zeker omdat je tijdens het stomen iets anders kan doen.

Latjes en lijm is eigenlijk zelf multiplex maken.
Die latje kunnen ook van dun multiplex zijn, waar dan dus dikker multiplex van gemaakt wordt.
Dit is de meest realistische manier als je maar weinig planken nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar hecht je meer aan, het zelf maken vanwege de prijs en het plezier erin, of aan de vorm? Als het laatste het geval is: als ik google zijn ze zo te zien ook gewoon te koop. En anders kun je zeker ergens gaan kijken hoe ze inelkaar zitten om het na te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
heb al gegoogeld maar niks gevonden. kan je me een link sturen? bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals hier.
http://www.timberstructures.net/nl/gelamineerde-hout-constructies.html