ik zou voor multiplex kiezen, dat bestaat uit laagjes hout, waarbij de nerven steeds haaks op de nerven van het vorige plakje hout zitten waardoor het bijna niet kan buigen. mdf daarentegen is gemaakt van samengeperste vezels die wat buigzamer zijn maar daardoor ook snel afbreken op dezelfde manier als dik karton. het is maar net waar je het voor wil gebruiken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Multiplex bestaat uit om en om verlijmde en samengeperste laagjes hout, waardoor de de plaat goed bestand is tegen doorbuigen (vervorming) en zeer taai is en daarbij niet krom trekt.
Mdf is samengesteld uit verlijmde en samengeperst houtschilfers. Daardoor is het hout erg stug en trekt niet krom. Wel is dit hout brosser (niet taai) en zal bij doorbuigen plotseling breken.
Multiplex mag je in die zin sterker noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Multiplex is sterker en dus niet voor niets een stuk duurder.
Ook is er een groot verschil tussen verschillende soorten.
Multiplex is gemaakt van hout, niet als dat verschillende houtsoorten anders van sterkte zijn, geld dat ook voor multiplex. Tevens verschilt het welke lijm er gebruikt wordt.