Als het roostertje van de douche afvoer vast zit, hoe sluit je dan een bad-afvoer aan?

Onze douche is splinternieuw, incl tegels en afvoer etc. Het roostertje op de douche afvoer, zit muurvast. Het lijkt zo te horen.
Maar nou willen wij een bad in de douche erbij zetten.

Wat doen we met de afvoer? Hoe zorgen we nou dat dat goed gaat?

Toegevoegd na 1 minuut:
*huurhuis

Toegevoegd na 7 minuten:
* het doucheputje kan zoveel water tegelijk niet aan... dat trekt ie dus net niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Aangezien het een huurhuis is, zou ik een aparte stellage maken, waarbij de afvoer van het bad zo dicht mogelijk bij de afvoer van de douche zit. Je bad komt wel dan een cm of 10 hoger te staan, dit heb je nodig voor de hellingshoek.

Maak eerst een frame van hout van ongeveer 10 cm hoog, bevestig dit aan de vloer en probeer de gaten voor de schroeven in de voeg van de bestaande tegelvloer te maken (kan je later weer makkelijk dichtmaken).

Beplaat dat met watervast verlijmd constructieplaat. Zet dan het bad met afvoerzijde naar afvoer van de douche. Gebruik een flexibele afvoerpijp en leidt die naar de afvoer douche, gewoon er op leggen en evt vastmaken met een tie-wrap aan het rooster.

Daarna afplaten en eventueel aftegelen en afkitten.

Je maakt dus in principe een "onafhankelijke" bad-unit, welke je later zo weer weg kan halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook geschreven EVENTUEEL, want ik ben ook geen kit-liefhebber. Ik heb 15 jaar gekraakt gezeten, dus enige badvarianten zijn mij wel bekend. Nee, zoals U het wil doen: PRIMA. Ik kan alleen van hieruit niet zien wat de situatie is, en bovendien werd het in de vraag niet duidelijk in hoeverre er ondersteuning voor het plaatsen van een bad nodig was. Vandaar misschien een beetje te uitgebreid (maar het is allemaal gratis!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bad op pootjes, vullen met water uit de douchekraan (evt dmv tuinslang). Verreweg de goedkoopste en simpelste oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om afvoer geen zorgen maken m.b.t. capaciteit afvoervermogen van doucheputje. Gewoon de stop van het bad er half in laten zitten! Al doet het bad er een uur over om leeg te lopen,... who cares,... je moet er alleen niet in blijven zitten dan!

Andere antwoorden (5)

Gewoon het water in de douche weg laten lopen, alles is mooier dan weer een afvoerleiding maken.

Toegevoegd na 34 minuten:
Plaats een ring of zo in de afvoer van het bad, zodat de afvoer smaller wordt, dan komt er minder water tegelijk uit de badafvoer.
Dan kan je putje het misschien wel aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een roostertje dat vast hoort te zitten. Dat ben ik nog niet tegengekomen. (foto zou leuk zijn)

Verder:
Ook al zou je het rooster eraf kunnen halen. Wat was je dan precies van plan?

Een inbouwbad, of een losstaand bad?
Als het een los bad wordt dan kan je de afvoerdiameter een stuk kleiner als normaal maken en uit laten komen in de douche.
Het bad loopt dan langzaam leeg, maar het putje kan het dan zeker weten aan.

Bij een inbouwbad hoor je eigenlijk niet iets aan te sluiten op een putje.
Putje wordt normaal uitgehakt tot aan een normaal stuk afvoerpijp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plopper werkt het beste bij een volledige verstopping, hier dus niet. Zeer heet water laten lopen helpt soms, maar ik gok dat je nogsteeds een boiler hebt.
Pannen met kokend water klaarzetten. Als iedereen gedouched heeft, even heet water laten lopen om de boel op te warmen, dan de pannen met heet water, even wachten en dan nog ff naspoelen met warm water. Vloeibare ontstopper kan ook, maar ook dat werkt het beste bij een afvoer die bij helemaal verstopt zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, als je voor de afvoerslang een tuinslang neemt, dan gat het zeker goed, duurt alleen wel ff voordat het bad leeg is. Je moet er dan alleen wel bij kunnen, want de kans dat het gaat verstoppen met zo'n dunne slang is wel wat groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik werk in de thuiszorg, en er zijn zeer veel huizen waar het roostertje niet, of slechts met veel moeite los kan krijgen. nu is dat meestal ouderdom, dus vuil en roest, maar ook in nieuwbouwhuizen zit ie soms vastgeschroefd of geklikt. ook die lange goten die tegenwoordig in zijn, krijg ik vaak niet open om schoon te maken.
Hiervoor zal je eerst toestemming moeten verkrijgen van de verhuurder.

Bij het overleg met de verhuurder kan je dit probleem direct ter sprake brengen, zij kunnen dan ook aangeven hoe het beste de afvoer van het bad gesitueerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag alles doen als je het weer opleverd in de staat waarin je er bent ingekomen. Of het moet de woning ten goede komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gru: welnee, gewoon losstaand bad plaatsen! Ik garandeer je als je het op de manier die beschreven is, uitvoert, dat bij inspectie het niet eens opvalt dat daar ooit een bad heefd gestaan (wel goed schoonmaken en gebuikerssporen verwijderen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wijzigingen aan water en afvoerleidingen noodzakelijk, dus ja er is toestemming benodigd van de verhuurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het bad gewoon vullen met een tuinslang die aan de douchekraan is gekoppeld (Gardena koppelingen werken uitstekend). Hoeft de loodgieter niet voor langs te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en ook met een plantengietertje vanuit de keuken. En daarna leegscheppen met een vierkant tupperware bakje. Waar zijn we op deze manier mee bezig. Mensen behoren een goed en deugdelijk advies te krijgen, moet er niet aan denken dat de vraagsteller in een huis woont met een planken vloer waar ze het bad op wil zetten, gaan jullie dan ook opdraaien voor de schade?
Wij hadden in het vorige huis een zitbad, dat los in de badkamer stond. een afvoer er in gemaakt aan de zijkant, zodat ie op de douchevloer leeg kon lopen. We bleven er wel bij als ie leeg liep: regelmatig de stop er weer even in als het putje het niet aankon.
Was het bad bijna helemaal leeg, dan zetten we hem op zijn kant in de hoek, en kon de douche gewoon gebruikt worden. Was ideaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roostertje mag niet vast zitten! Probeer eens met een schroevedraaier om hem eruit te wippen. Kan het bad niet aangesloten worden op wasmachine afvoer? Wastafel? Optie 's genoeg. Ben benieuwd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
man doe jezelf een lol en stuur even een foto! Er komt nu opeens meerdere dingen om de hoek kijken.