ik wil een klein ruitje vervangen in mijn voordeur. Het lijkt alsof het ruitje tussen 2 latjes zit. Welk latje moet ik weghalen (binnenkant?)

ik kan alleen veel op internet vinden over stopverf. Dat lijkt hier niet gebruikt. Ik wil het absoluut zelf proberen.

Toegevoegd na 7 minuten:
En hoe haal ik ze het beste weg?

Toegevoegd na 22 minuten:
het glas is er nog niet helemaal uit maar aan de binnenkant zie ik een randje kit. Hieruit maak ik op dat het latje aan de binnenkant er uit moet. Maar Hoe?

Toegevoegd na 56 minuten:
hoera. De latjes aan de binnenkant zijn eruit! Goed gedaan Tien, nu nog even een nieuw ruitje erin. Moet ook lukken. Ben benieuwd of ik de latjes er ook weer inkrijg. Zo niet dan stopverf.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als het goed is, is de buitenkant geen glaslat maar profiel in het hout, waar je raam tegenaan is gezet, wat kit ertussen tegen klapperen en tochten, en dan de glaslatten er voor.
Die laatsten worden gewoonlijk met kleine spijkertjes vast gezet.
Doe maar geen nietjes uit zo'n pistool, hoewel dat lekker vlot werkt, want het ruit zal nog wel eens breken en dan moeten de latjes ook weer in hun geheel even plaats kunnen maken.
Dat gaat met diepe nieten nauwelijks.

succes !

Toegevoegd na 7 minuten:
Vergeet ook niet je glaslatten opnieuw in de verf te zetten, want enkel glas wil nog wel eens condens vangen, wat dan afloopt naar je (onbeschermde als je niet verft) glaslatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

allebei de latjes, anders breekt het andere latje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij oudere huizen kan het ook de buitenkant zijn, dat was vroeger gebruikelijk, tegenwoordig is het voor de inbraakveiligheid Gebruikelijk de binnenkant te gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het maakt niet zoveel uit welke glaslatten je er uit haalt. Als ik jou was, zou ik de latten die het makkelijkst zijn verwijderen. Soms is dit met kleine spijkers, Soms schroefjes en anders kit of stopverf. De stopverf of kit kan je met een mesje eruit snijden. Helaas moet je bij je nieuwe ruit dan vaak wel nieuwe stopverf of kit kopen. succes!