Hoe een radiator ontluchten zonder ontluchtingsnippel?

Ik heb hier in huis de radiatoren ontlucht omdat de gehele installatie tijdens het stoken nogal wat herrie maakt.

Nu is het zo dat er van 10 radiatoren er twee tussen zitten waar geen ontluchtingsnippel opzit.

Is het een probleem om deze twee over te slaan of is er nog een andere manier om deze twee te ontluchten??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
54.7K

Antwoorden (5)

Je kunt proberen de moer van de radiatorkraan een stukje los te draaien om de lucht te laten ontsnappen.
Maar het is voldoende als je de hoogtst geplaatste radiator ontlucht.

Toegevoegd na 57 seconden:
Nog even... vergeet niet het water bij te vullen !
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het voornaamste van het ontluchten is dat het gebeurd op het hoogste punt .
Bij de meeste mensen staat de ketel boven op zolder .
Ga op zolder de leiding na en kijk waar de ontluchtings nippel zit .
En ga die dan ontluchten .
Waarom op dat punt : omdat lucht altijd naar het hoogste punt gaat .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de hoogste plaats ontluchten (zoals genoemd in de andere antwoorden) is inderdaad meestal voldoende.
Maar ook hebben radiatoren normaal wel een ontluchting. Heb je al gekeken of de ontluchting zich niet aan de andere kant van de radiator bevindt dan waar de leiding aankomt? Zie plaatje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet waar dat als je de hoogste radiator ontlucht dat dan alle lucht uit het hele systeem is verwijderd, want vaak lopen leidingen nog ergens naar beneden of komen uit de onderzijde van de radiator.
Het losschroeven van de kraan als er geen aftapkraantje zit is te proberen, maar houd wel voldoende middelen bij de hand (vaatdoekje, opvangbakje en dweil) om de viezigheid op te vangen.
Als de leidingen van die twee radiatoren zonder kraantje niet naar beneden lopen is het mogelijk dat je ze niet hoeft af te tappen. dat hoor je dan van zelf wel als je de CV weer opstart.
Zorg voor het ontluchten dat alle radiatorkranen geopend zijn.
Breng na het ontluchten de druk (zie gebruiksaanwijzing) weer op peil met de vulslang (meestal 2 bar).
Ontkoppel de vulslang van de waterleiding als de druk weer op peil is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen dat die twee radiatoren in serie staan met een andere radiator. Als je die radiator ontlucht worden ook de twee zonder radiator ontlucht.

Zou dat niet het geval zijn en zijn de ontluchtingsnippels gewoon vergeten, dan kun je die twee radiatoren het beste (een voor een) ontluchten met behulp van de CV pomp.

Omdat de radiatoren van een CV installatie parallel geplaatst zijn, kun je door alle radiatoren dicht dicht te draaien, behalve de ene die je wilt ontluchten, er voor zorgen dat alle water (dat de pomp verpompt) door die ene radiator wordt gestuwd. Hierdoor loopt de snelheid van het water in de leidingen van en naar die radiator, en in de radiator zelf, flink op waardoor eventuele lucht in die leidingen en radiator eerder worden meegesleurd dan in de situatie waarin alle radiatoren open staan. Dit is enigszins vergelijkbaar met een rivier met tien armen. Als je er negen afdamt zal het water in de tiende arm sneller gaan stromen.

De meegesleurde lucht zal altijd opstijgen, naar boven willen. Dat gebeurt bij een T-stuk of aftakking naar een andere radiator. Daar kun je dan met een ontluchter de lucht uit de installatie laten. Het kan eventueel ook op het hoogste punt van de installatie. Of bij de radiator die de meeste lucht afvangt. Dat is de intluchtingsnippel waar de meeste lucht uit komt. Die weet je wel te vinden als je alle radiatoren ontlucht of hebt onlucht.

Bij sommige CV pompen kun je de pompcapaciteit instellen met een schakelaartje op de pomp. Dat zit meestel op het deksel waar de electriciteitskabel de pomp binnen gaat. Zet de schakelaar in de hoogste stand. Dit is de capaciteit waarbij de pomp het meeste lawaai maakt. De pomp verpompt in die stand de grootste hoeveelheid water. Zit er geen schakelaartje op de pomp dan kun je deze alinea vergeten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Eerste alinea, laatste zin, moet zijn:

Als je die radiator ontlucht worden ook de twee radiatoren zonder ontluchtingsnippel ontlucht.