Kan een onvoldoende werkende schouw de oorzaak zijn van veel condens in de ruimte waar de Junkers, aardgasketel hangt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is het type van de ketel? Is het een condenseren de ketel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, welk type. Of het een condenserende ketel is weet Maybel misschien niet, maar zij kan wel vertellen wat er op het typeplaatje staat. Dat moet iets zijn als bijvoorbeeld TOP 22-3CE ZSB of ZSC 24-3 MFK etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een Junkers, ondertussen zegt me iemand dat het waarschijnlijk een kauwennest in de schouw is die de ventilatie verhindert, morgen komt de schoorsteenveger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je had al gezegd dat het een Junkers is, maar daar zijn tientallen soorten van met heel verschillende eigenschappen, daarom vroeg ik het typenummer.
Het zou inderdaad een kauwennest zou kunnen zijn, maar bij een moderne ketel zorgt een beveiliging er voor dat de ketel afslaat als hij zijn rookgassen niet goed kwijt kan. Is het soms een oude CV-ketel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er een kauwennest in de schouw kan zitten, is het geen condenserende ketel. Helaas werkt de beveiliging bij een aantal Junkers VR ketels niet goed. Ik heb met een dergelijke ketel enige ervaring. Is de verf van de mantel halverwege niet geschroeid?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kauwennest blijkt toch geen zekerheid te zijn, er is alleszins in de kelder, geen lade in de kelder die opengetrokken kan worden om eventueel vuil uitte halen, ergens logisch want het zijn allemaal aardgasverbrandingsketels in ons gebouw TYPE KETEL =
ZWR 24-3 KDE 23 S3692
109 FD 570
230 V’‘50HZ 120 W I>P> 44

Antwoorden (1)

Ik heb een en ander opgezocht over de Junkers ZWR 24-3. Dit type ketel kan toch al een jaar of 20 oud zijn. Het is geen condenserende ketel, maar een met verbeterd rendement.

Mijn indruk is toch wel dat er rookgassen in de berging terecht komen. WillemNeoChorio gaf hier een goede uitleg over bij jouw andere vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/doe-het-zelf/verwarmingsketel-condens-veroorzaken-druppels-plafond.534872
Het eigenaardige is, dat op deze ketel wel een beveiliging zit die de ketel hoort uit te schakelen wanneer dat gebeurt. U moet dan op het display van de ketel de storingsmelding A4 zien, maar na 20 min. start de ketel weer opnieuw. Het lijkt me dus zinvol wanneer u af en toe gaat kijken of u deze melding ziet. De werking van de schouw moet dan verbeterd worden. Overigens werkt bij Junkers die beveiliging niet altijd goed (zie simpelm).

Verbrandingsgassen kunnen via de trekonderbreker ontsnappen. Je zou dit kunnen testen door (sigaretten)rook te blazen naar de ingang van de schouw terwijl de ketel brandt, je ziet dan of er terugslag is. Er moet ook gezorgd worden voor voldoende ventilatie van de berging, want de ketel moet voldoende lucht kunnen aanzuigen uit deze ruimte voor de verbranding.

Een andere mogelijkheid, maar met aanzienlijk minder kans, is dat de stenen van de schoorsteen verzadigd zijn van condenswater, en dat dit vocht door de muur heen trekt. U zou dan schimmelplekken moeten zien op de schouw. Als de installatie goed gebeurd is, is echter een aluminium mantelbuis door de schoorsteen aangebracht, eventueel met isolatie er omheen, om dat condenseren te voorkomen. Mogelijk is ergens een lek ontstaan tussen deze buizen, waardoor toch waterdamp kan condenseren in het stenen gedeelte van de schoorsteen.

Deze ketel heeft minimaal om de 2 jaar een onderhoudsbeurt nodig. Dit lijkt me wel een geschikt, of beter gezegd, een noodzakelijk moment. Laat de installateur dan ook meteen de schoorsteen controleren. Hij kan o.a. meten of de onderdruk in de schoorsteen voldoende is (0,1 mbar).

Toegevoegd na 12 minuten:
P.S.
U heeft niet toevallig een ventilator in de buitenmuur van de berging zitten? Deze kan een onderdruk in de ruimte veroorzaken, waardoor de verbrandingsgassen naar binnen gezogen worden.