Plugje Ikea weer loshalen ?

Ik moet een plankje van mijn Ikea kastje loshalen maar krijg het plugje er niet meer uit. Ik weet de precieze naam niet van het onderdeeltje. Het is zon rondje die je over een schroef plaatst en met een platte schroevendraaier vast draait. Sorry voor de vage uitleg. Maar ik krijg hem niet meer los..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
50.1K

Antwoorden (2)

Neem een kauwgommetje. Lekker voor de smaak..... Na een tijdje kauwen plak je dit op dat ronde dingetje en trek hem er dan uit. Mits dat dat ronde dingetje los zit. Dan ff losdraaien.succesn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikea kasten zitten zo in elkaar dat ze altijd weer uit elkaar te halen zijn. Houten pluggen kunnen vast zitten, maar blijven altijd aan één kant zitten en dat kan je zo laten.

De "plug" die je noemt is geen plug maar een verbindingsstuk die aan één kant in het hout geschroefd zit. het "rondje" komt erover heen en als je zorgt dat het pijltje naar voren is gericht kan je de plank oplichten. Het metalen pennetje kan je laten zitten, maar is er met een kruiskopschroevendraaier uit te halen.

Toegevoegd na 38 minuten:
Het beslag wat je noemt is excentrisch verbindingsbeslag.

Het verbindingssysteem bestaat minstens uit twee delen: de verbinder en de drevel. Optioneel wordt er een mof meegeleverd waarin de drevel kan worden bevestigd. Het werkingsprincipe is eenvoudig: na montage wordt de pot aange­spannen met een schroevendraaier. Wel moet de excenter juist gepositioneerd worden. Op de verbinder is er een indicatie voorzien met een pijl die de juiste positie aangeeft waar de drevel in de verbinder kan worden geplaatst. Doordat de pot excentrisch opgebouwd is, trekt deze de drevel die in de andere plaat gemonteerd zit steeds verder naar zich toe waardoor de verbinding goed opgespannen wordt.

Losdraaien is vrij makkelijk en zoals eerder aangegeven zorg je eerst dat de pijl in de juiste positie staat zodat je de plank kunt loshalen. Ook de drevel worden losgemaakt, bij Ikea zite er een kruiskop op. Maar nodig is dat helemaal niet.

Toegevoegd na 40 minuten:
Als je de verbinder in de juiste positie hebt en deze er niet uitvalt kan je het beste een hele brede platte schroevendraaier nemen die precies in de opening past. Anders kan je het proberen met wat kneedgum, klei of kauwgum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Plusje voor de vakman!