Wat is dit voor een gereedschap?

Vandaag heb ik dit gereedschap gekocht in een tweedehands winkel, zie de foto.
Het leek op een tacker, maar is toch iets anders, lijkt mij.
Als je de trekker induwt, dan wordt een schuivend deel tegen de veer gedrukt. Vervolgens schiet op een bepaalde positie het blok weer naar voren.
De U-vormige stang kan omhoog getrokken worden, een veer drukt de stang in het apparaat. In het lager gelegen gat voor de stang kan iets gestopt worden dat dan door de stang aangedrukt wordt.
Herkent iemand dit gereedschap?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.9K
BarendV
3 jaar geleden
Als klusser zie ik een lijmklem/lijmtang.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het bewegende blok schiet horizontaal naar voren, haaks op de lengterichting va de U-vormige stang.
Een nietpistool is het dus niet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Amadea, je plaatje heeft inderdaad heel veel weg het apparaat dat ik kocht.
Ik ga een even proberen te vinden hoe dat ding dan werkt..

Antwoorden (1)

Dat is een nietpistool.
. . .
En dan een die speciaal voor glaslatten bedoeld is. De Engelse naam ervoor is bradtacker.
Toegevoegd op 04 juli 2020 21:33: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Amadea
3 jaar geleden
BarendV
3 jaar geleden
Glazing point driver. https://youtu.be/qBRdyMC0bps
Amadea
3 jaar geleden
Wow, dat is een goeie uitleg BarendV! Hoe zou het in het Nederlands dan heten? De Engelse naam is dus 'glazing point driver'.
BarendV
3 jaar geleden
In het Nederlands is het eigenlijk een lipjesmachine. Deze wordt gebruikt door lijstenmakers met lipjes of pennen. Google daar maar eens op dan zie je de moderne variant.
Amadea
3 jaar geleden
Dankjewel.