Hoe kan ik grote gaten in mijn bakstenen (roodbruin) muur zo onzichtbaar mogelijk repareren?

Ik vond deze oude vraag maar het enige antwoord dat daar stond werkt in elk geval niet voor grote gaten.

http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/doe-het-zelf/vraag/412029/gaten-bakstenen-muur-dichten-gebruiken

De mengverhouding om het wit een beetje de kleur van de bakstenen (roodbruin) te krijgen is zoveel steenpoeder dat het geen verwerkbaar mengsel wordt om in een groot gat te stoppen, het hardt ook niet uit en blijft dus niet zitten. Bij wat minder steenpoeder blijft het mengsel wit (of grijs, ook geprobeerd).

Is er nog een andere optie?

8 jaar geleden
9.9K
ronron1212
8 jaar geleden
Eerst het gat stoppen tot ongeveer 2/3 dan pas met het mengsel werken. Dus eerst gewoon cement er in.
Summo
8 jaar geleden
Ja dat scheelt aanmaken, echter, wit/grijs blijft heel lang wit of grijs, je moet gewoon bijna alleen steengruis gebruiken om een beetje in de buurt van de kleur te komen en dat blijft korrelig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat doe je met op kleur gebrachte reparatiemortel. Als kleurmiddel gebruik je steenpasta.
Zie: http://www.abcadamas.nl/steenreparatie Bij grote beschadigingen kun je beter de steen (of stenen) uithakken en nieuwe aanbrengen.

Antwoorden (1)

Ik heb ooit scheuren in mijn bakstenen buitenmuur vrijwel onzichtbaar gerepareerd (puur cosmetisch).

Je kunt de scheuren vullen en netjes afplamuren met een geschikte soort cement; kleur maakt niet uit. Probeer met je vinger, met een schuursponsje - whatever- de gerepareerde plek mooi over te laten gaan in de rest van de baksteen om de structuur na te bootsen. Goed laten drogen.

Dan koop je (of misschien heb je nog wat staan) een klein potje gewone witte grondverf voor hout e.d. en wat tubetjes kleurpasta voor verf. Grondverf is mooi mat en hecht goed.
Ik schat zo in dat je qua kleurpasta de kleuren rood, oker, bruin en zwart nodig hebt.
Neem een iets ruimere hoeveelheid verf dan je nodig denkt te hebben, doe dat in een apart afsluitbaar potje en mengen maar tot je de juiste kleur hebt. Ieeeetsjes lichter maken, want verf droogt donkerder op.
Bij mij was het resultaat fantastisch.
Je kunt ook bij de bouwmarkt kleurstaaltjes meenemen, kijken welke kleur het meest op de stenen lijkt en een pot betonverf op kleur laten mengen. Met kleurpasta kun je het dan evt. nog beetje aanpassen.