Kapotte klok ?

Ik heb een 43 jaar oude klok die steeds stil blijft staan. Heb hem al 2 x laten maken maar nu staat hij weer stil. Nu heeft iemand tegen mij gezegd spuit hem eens in met het spul om sloten weer makkelijker te openen.
Kan ik dit doen zonder nog meer problemen te krijgen ?

Toegevoegd na 2 uur:
dank u voor alle opmerkingen maar ik ben vergeten te vermelden dat het een staande houten klok is van het merk Haviro

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het ook positief bekijken: je hebt een klok die twee keer per dag precies gelijk staat :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan moet je wel exact op dat moment kijken. En wannéér je moet kijken: dan heb je weer een ander tijdmeetapparaat nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
even langs Uri Geller brengen

Het beste antwoord

Mechanische uurwerken ondervinden wrijving en smeren is dus noodzakelijk, maar over vuil smeren werkt contra-productief.
Eerst de stand van de klok controleren (goed waterpas).
Controleren of de slinger gelijkmatig tikt ( de tik moet even lang duren als de tak). Als de slinger niet gelijkmatig beweegt kun je hem over zijn weerstand heen verschuiven naar links of rechts, waardoor de balans wijzigt. Uitproberen tot een gelijkmatige gang is gevonden.
Schoonmaken en smeren kan door een kippen- (of andere vogelveer) te dopen in een dunne instrumentenolie (naaimachine-olie) en langs de raderen te halen.
Door de slinger er even af te haken kan men de klok meestal versneld laten lopen om binnen redelijke tijd bij alle tanden te komen.
In plaats van fijne instrument-olie kan ook siliconenspray goed werken, maar voor het reinigen dan ook een kippenveer inspuiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hangt ie loodrecht m.b.v. een waterpas?
Is ie aan de bovenkant open zodat er zomaar een hoop stof in kan vallen?

Wat zei de reparateur destijds? Wat heeft ie er de vorige twee keren aan gedaan? Alleen schoongemaakt of daadwerkelijk iets gerepareerd / vervangen?

Dat spul er op spuiten: zou ik niet doen zonder 't advies te vragen van een klokkenmaker - al verwacht ik geen extra problemen (wees wel zuinig met spuiten als je 't wel doet). Welk spul is 't exact? (Merk?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De klok op verschillende standen hangen. de ene klok moet loodrecht en de ander juist een tikkie uit het lood hangen. Bij mijn klok moest er een halve knijper onder aan de klok tussen de muur en de klok totdat ie bleef lopen. vaak hoor je aan het tikken of de klok goed hangt. het tikken moet gelijkmatig klinken als de tik te snel elkaar opvolgt de klok iets naar links of rechts schuiven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou eens googlelen of in de huis-aan-huisbladen kijken of je een "ouderwetse" horloge- of klokkenmaker kunt vinden - zo'n echte vakman. Ik weet er één in Hoofddorp - die heeft mijn (90 jaar oude !) speeldoos weer aan het spelen gekregen. Met een 43 jaar oude klok moet zo iemand toch wel raad weten !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan er wel van alles opsmeren en of spuiten, maar eerst goed reinigen,anders wordt het alleen maar erger!
Waar heb je hem laten maken?
Een echte klokkemaker geeft je garantie!
Maar het is een staande klok ,controleer eens goed of de klok wel van alle kanten goed waterpas staat.
Dan is waarschijnlijk alles al verholpen.
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat de lagers versleten zijn. Dat kun je zelf controleren met een zaklantaarn. Het kan ook zijn dat de lagers vuil zijn of dat ze gesmeerd moeten worden. Schoonmaken kun je met een ultrasoonbakje, maar dat is voor een leek niet makkelijk. In tegenstelling tot voorgaande beantwoorders raad ik je het smeren met een olie anders dan speciale klokkenolie af. Gewone olie verdampt veel te snel waarna alleen het vuil in het lager overblijft. Klokkenolie is niet duur en verkrijgbaar op het onderstaand adres. Als je smeert en je herhaalt dat na een week, waarbij je de restanten wegveegt, zijn de lagers ook weer redelijk schoon.