waterafvoer

De afvoer(40mm) loopt in beton en het laatste stuk is door een betonbeitel beschadigd.
Dat stuk zit nog in beton en is dus doorboord.
Dit heeft gezorgd dat er uitstekels vooelbaar zijn
binnen de buis.
Hoe krijg ik die weg en hoe repareer ik deze afvoer.
Zelf had ik het idee om een rubbere slang of een plastieke buis erin te schuiven, vast te lijmen als de uitsstekels weg geveild zijn, maar ik weet niet of dit mogelijk is.
Het is onmogeleijk om het beton weg te bikken.

al vast bedankt voor het meedenken,

groeten

Hans

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Wat ik zou doen is schoonschuren en een verloopstuk erin plakken. Je hebt van die verloopjes van 40mm die in een buis van 40mm passen. In het rek bij de gamma of praxis. Als je dan wel pvc lijm gebruikt ( als het pvc is) dan denk ik dat je geen problemen krijgt met lekkage. Mocht het koper of lood zijn dan weet ik zo snel geen oplossing. Mocht de beschadiging verder de pvc pijp in lopen dan zou ik er inderdaad een dubbele buis in schuiven, deze lijmen en dan een verloop op het uiteinde zetten weer terug naar 40 mm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat je de uitsteeksels kan voelen. Dan kan je ze ook met een half ronde niet te ruwe vijl voorzichtig glad veilen of terug duwen.

Verder lijkt me je eigen oplossing het beste. Rubber slang met een buitendiameter van 40 mm is wel te vinden. De verbindingsmoffen bij de Gamma zijn 40 mm inwendig en uitwendig dus dikker, die kan je niet in de buis schuiven.
Verder goeie lijm gebruiken. Als je de slang een stukje onder de beschadiging laat eindigen zal je geen last van lekkage krijgen.

Wanneer de beschadiging niet al te groot is kan je een verbindingsmof inwendig/uitwendig kopen. Het stukje voor de inwendige verlijming kan je er af zagen en dit in de buis lijmen met pvc lijm. (buis en stukje eerst opruwen met schuurpapier). Dit stukje is tussen de 3 en 4 cm lang maar als je gat niet al te groot is is dat wel voldoende.

Zit er een gat in het beton waar de beitel de buis heeft beschadigd? Wie weet kan je dat gat dan eerst vullen met kit en evt afstrijken met muurvuller.

Als het een verticaal stuk leiding is dat beschadigd is komt er maar af en toe water langs en blijft het water er niet in staan en dat verminderd ook de kans op lekkage. Ook is er nauwelijks overdruk in een afvoerbuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als u pvc buis is afgebroken op de betonrand dan zijn daar speciale hulp stukken voor. (zie link).
Deze verlijm je in de buis (in u geval 40 mm) en hier op kan u verder gaan met buis 40.
Het spie gedeelte van deze sok is 2,7 cm . Dus misschien overlapt dit gedeelte het doorboorde gedeelte en dat scheelt weer hakken.