Hoe maak ik een stevig tafelblad voor buiten met blokjes hardhout?

Ik heb een dikke 100 blokjes hardhout (pandou) gekregen van 54*35mm met verschillende lengtes rond de 25 cm. Ik wil hier een tafelblad (70*200cm) voor buiten van maken. Hoe maak ik ze aan elkaar zodat het een stevig tafelblad wordt? (ik heb geen beschikking over afkortzaag of zaagtafel)

Toegevoegd na 1 dag:
Dank voor de snell reacties. Klopt padoek. 70 is inderdaad wat smal maar wil min 2m en meer blokjes heb ik niet.
Vingerlassen is natuurlijk super stevig maar vereist heel specialistisch gereedschap.
Alleen voor de blokjes komt het gewicht al op zo'n 40kg met een plaat eronder gaat het snel naar de 60kg. Deuvels of een draaieind lijkt me ondoenlijk.
Ik zat in eerste instantie nog te denken aan elk blokje overlangs in te zagen. Ik heb latjes gevonden van 4 mm dik die dan kunnen dien als een lange lamel. De zaagsnede moet dan even breed worden. Maar dan moet ik op zoek naar een zaagtafel met waarschijnlijk en speciaal zaagblad ivm het hardhout.
Ik ga het advies van lijmen proberen. Gefaseerd. Later boven en eronder met klemmen om het niet te laten verschuiven.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
Inekez1
6 jaar geleden
Betonplex is stevig en watervast, geschikt voor buiten. Maar een drama om iets op te lijmen, daarvoor is het veel te glad en te dicht. Met houtlijm niet te doen, met montagekit kan het wel, maar dat wil je dan weer niet tussen de blokjes hebben omdat het veel te dik is. Houtlijm op underlayment is goed uit te smeren en ook direct bruikbaar tussen de blokjes onderling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Buiten, dus ook in de regen?
Dan gaat op een plaat lijmen denk ik niet werken.
Iets op een plaat lijmen en vocht kan er niet meer tussenuit. Dat gaat van binnen uit kapot als er ergens ook meer iets water naar binnen komt.

Het beste antwoord

3,5 cm is dik genoeg om ze alleen aan elkaar te lijmen, mits je dit in (halfsteens) verband doet. (en met goeie watervaste houtlijm, hier zijn gradaties in, de beste kiezen)

Je heb dan alleen een perfecte ondergrond nodig en lijmklemmen.
Alleen de zijkanten van de blokjes hoef je te klemmen, op de kopse kanten komt nauwelijks kracht te staan, je hebt dan enkel klemmen nodig van ruim 70 cm.
(ruim, want je klemt niet rechtstreeks op het mooie hout, altijd een plankje ertussen.

Dan nog een frame maken, denk hierbij een een ladder, dus twee balken met balken ertussen. Die schroef en/of lijm je eronder.

Toegevoegd na 7 minuten:
Die ondergrond gebruik je verder niet, dat is alleen om te zorgen dat de tafel vlak wordt.
Je klemt of lijmt dus niks van de tafel aan de ondergrond.

Wat wel handig is, is om twee balkjes van 2 meter te hebben waarlangs je de blokjes kan leggen. Hier kan je ze dan tussen klemmen.
Deze balk moet ook goed recht zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ga ervoor om de blokjes alleen te verlijmen zonder onderplaat. Oplossing waarvoor ik zonder specialistisch gereedschap dit probeer te realiseren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is hierbij wel zeer belangrijk dat de blokjes van dezelfde breedte zijn.
Dus allemaal 54mm: Is de een 54 en een volgende 54,5mm dan gaat het niet lukken, houtlijm heeft nauwelijks opvullend vermogen. Je kan eventueel wel rijen van 200cm maken met 54 blokjes en rijen met 54,5 blokjes, enzovoorts. Hier vast wat inspiratie
http://www.restaurantfurniture.net/premium-solid-wood-butcher-block-table-set.html

Andere antwoorden (1)

Pandoe hout?? Je bedoelt padoek?

Met huis-tuin-keukengereedschap is het niet mogelijk om van alleen die losse blokjes een stevig blad te maken. Dat gaat alleen lukken als je vingerlassen kunt maken, héél veel schroef- of deuvel-verbindingen, en/of metalen draadeinden door de gehele breedte van het blad kunt boren.

Ik zou aanraden om een plaat underlayment te halen (kun je bij de bouwmarkt op maat laten zagen). Daar kun je de blokjes op lijmen, terwijl je ook alle blokjes onderling rondom met elkaar verlijmt. Dat kan gewoon met houtlijm, maar je moet wel alles langdurig en stevig klemmen. Het is de vraag of dat allemaal in 1 keer lukt of dat je in etappes moet werken.

De blokjes op maat zagen (de lengte) met een fijngetand toffelzaagje en bijpassend zaagbakje. Zorg dat de naden tussen de blokjes telkens verspringen, zoals bij een bakstenen muur.

Onder de plaat kun je nog extra balkjes zetten om doorbuigen (en daardoor losspringen van de blokjes) te voorkomen. Maak die bijpassend bij de poten van het onderstel. Rondom kun je het geheel afwerken met een hardhouten lat van de bouwmarkt. Bij de afdeling tuinhout hebben ze dat, maar ook bij de afdeling kozijnen zijn half-afgeronde profiellatten te vinden.

Houd er rekening mee dat het een redelijk zwaar geheel gaat worden. Niet zomaar te verplaatsen en ook het onderstel + de ondergrond onder de tafelpoten moet stevig genoeg zijn.
Inekez1
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Ik zou nadat alle houtjes gemonteerd zijn ook een bandschuurmachine over het blad halen om de oneffenheden tussen de blokjes onderling op te heffen. Het lukt nooit met de hand om elk blokje perfect haaks en op eenzelfde lengte te zagen.
Inekez1
6 jaar geleden
@Paulus. Dat is inderdaad mooi als afwerking.
Maar om het blad vol te plakken met blokjes is het niet nodig om alle blokjes te gaan zagen. Ze hoeven niet allemaal even lang te worden, alleen voor de zijkanten van het blad is het wel handig als daar alle blokjes weer gelijk komen. Alleen die blokjes hoeven dus gezaagd en alleen rondom krijg je dus handgezaagde kanten. Ik ga er even vanuit dat alle blokjes nu wel haaks en machinaal fijnbezaagd zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Underlayment voor buiten?
Dan beter multiplex hardhout?