Hoe herstel ik een teakhouten tafel?

Ik heb een teakhouten tafel uit 1965 (nog van mijn ouders geweest). Deze tafel is nu in gebruik als werktafel - de computer staat erop. Er is jarenlang niets aan gebeurd.

Nu is de tafel donker geworden op de plekken waar mijn handen meestal rusten. Verder zie je kleurverschillen van de voorwerpen die jarenlang op dezelfde plekken hebben gestaan.

Hoe kan ik deze tafel het beste behandelen om hem er weer mooi uit te laten zien? Hoe zorg ik dat hij daarna ook mooi blijft?

Cryofiel
14 jaar geleden
4.6K
paulus811
14 jaar geleden
Vermeld even of de tafel nu behandeld is en zo ja, waarmee (beits, olie)
Cryofiel
14 jaar geleden
Hoe kan ik dat zien? Ik ben een leek op houtbewerkingsgebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet wel kunnen zien dat de tafel wordt gebruikt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Heb je gelijk in, maar er zijn grenzen...   ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt vast wel zien of het blank hout is, of een donker gelakte tafel is. Dat is wel van belang om te weten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Op de niet-beschadigde en niet-uitgebeten plekken (het grootste deel van het tafeloppervlak) zit een laagje dat enigzins glimmend is. Zeg maar een soort matglans. De tafel is beslist niet donker - hij is lichter dan eikenhout. Wel veel donkerder dan grenen. Zeg maar een (R, G, B) van (192, 112, 64).
paulus811
14 jaar geleden
Ik zou de schuurmachine erop zetten en het blad kaalschuren. Als je het onbehandelde teak wat dan verschijnt mooi vindt, kun je het zo laten, mits de poten vwb kleur niet al teveel afwijken (of die moet je ook doen). Eventueel kun je afwerken met een matte transparante lak. Vraag bij de verfspecialist wat je precies moet hebben. Probeer eerst een klein stukje uit het zicht, want als de tafel behandeld is met teakolie zal de lak niet houden (het vet stoot de lak af). Mooie van hout is dat als het resultaat niet bevalt, je gewoon nog een keer kan schuren.

Het beste antwoord

Het beste is schuren en teakolie erop smeren.
Voor daarna steeds weer in de teakolie zetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ikzelf doe is onderzetters en place-mats gebruiken om nieuwe ellende te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als er oude laklagen of beits op zit ,kun je het beste een afbijtmiddel gebruiken. Scheelt een hoop geschuur. Na het afbijten de tafel licht opschuren en behandelen met b.v antiekbijts of olie. Dat geeft de tafel zijn natuurlijke uitstraling terug. Als er dan vlekken of krassen op komen, dan is dat eerder charmant dan storend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schuurmachine erop met grof schuurpapier om die vlekken eruit te krijgen. Daarna met fijn schuurpapier en afnemen met een vochtige doek met een beetje terpentine.

Als je de tafel echt goed wilt beschermen kan je er natuurlijk bootlak op smeren. Indien je de vlekken er niet uitkrijgt dan zou ik het eerst met teakolie proberen, maar dan moet je dat wel diverse keren achter elkaar doen.

Bij gebruik altijd placemats en onderzetters gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb net een teaken tafel gekocht. Deze is obehandeld en er zaten ongelofelijke lelijke vlekken ed op.
Door het oppoetsen met groene zeep is de tafel weer als nieuw geworden!