probleem: bedrading van trekschakelaar (bed) en wisselschakelaar met stopcontact (deur). Niet goed opgelet bij herplaatsen aan de deur.

kleuren: groen (2 x trekschakelaar = zeker), wisselschakelaar 2 x groen en 1 x wit of zwart, stopcontact aarding, 1 x blauw en 1 x wit of zwart

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

De kleuren komen niet overeen met wat er standaard in nederland gebruikt wordt. Voor een stopcontact wordt blauw en bruin gebruikt. Voor een hotelschakeling bij de deur 3 zwarten en bij het bed blauw en zwart gebruikt. Maak nu een keuze!

Toegevoegd na 1 uur:
Een aanpassing: Bij het bed moet bruin en zwart gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij de trekschakelaar zal je 3 draden moeten hebben. de 2 groenen draden zijn oude kleuren(tegenwoordig is dit bruin). Maar hier is om wat voor reden dan ook de onjuiste kleur gebruikt. Normaal hoort dit 1x bruin en 2x zwart te zijn en aan de andere kant 3x zwart.
Je kan de draden nameten om te kijken waar ze heen gaan.
Je kan ze op deze manier hebben aangesloten;

http://elektroschema.nl/Page_03.htm

Of op de spaarwissel manier;

http://elektroschema.nl/Page_07.htm

Officieel mag de spaarwissel niet meer gebruikt worden.
De WCD kan gewoon parallel op de bedrading worden gezet.
Succes en doe het VEILIG, verantwoord en goed!
HAAL DE SPANNING ERAF! maar ik neem aan dat dat al is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderstaande link kunt u gebruiken voor in Belgie en Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Europees dus.
hoi gast57292,

eigenlijk is het antwoord al gegeven. maar hier nogmaals
het stopcontact bij de deur, een combischakelaar?

je hebt het over groen, dan is die andere draad zeker rood.
de groene draad op het contact met de P gemerkt
deze P-draad zit ook doorverbonden met één van de stopcontact polen.
de zwarte draden op de andere twee schakelaar contacten
de rode draad op de andere stopcontact pool.

in de buis gaan dus een rode, groene en twee zwarte draden naar de lamp (centraaldoos)
daar zitten alle groene draden bij elkaar gelast
evenzo zijn ook alle rode draden bijeengelast, OOK een losse rode draad, die is voor de lamp bedoeld.

de twee zwarte draden gaan verder naar de schakelaar boven het bed, waar ze op de twee contacten worden verbonden die NIET met P gemerkt zijn.

tot slot een zwarte draad van de P-contact van de trekschakelaar naar de lamp.

lamp aansluiten op deze lampendraad en de rode draad die je al had uitgelast.

er zij licht!
(als de lamp het doet.)

suc6
groeten, Dré

overbodig, maar toch: schakel de groep eerst even uit.