Hoe kan ik het droogproces van verf versnellen?

Vanochtend heb ik een kast van MDF geverfd met lak(op de bus staat "oplosmiddel vrij"). Op de bus staat dat de verf na 16 uur overschilderbaar is, maar zoveel tijd heb ik eigenlijk niet. Hoe kan ik het droogproces versnellen en toch een goed resultaat krijgen?

Toegevoegd na 36 minuten:
De kast is voor het afstudeerwerkstuk van m'n dochter. Dinsdag moet ze hem gebruiken, dus maandagavond moet hij vervoert worden. Er moet nog een laag verf op, dan nog een gedeelte met een andere kleur en daarna nog en logo erop. Het hoeft dus maar een dag mooi te zijn, dus slijtvastheid e.d. hebben we "lak". Als ik er vanavond nog een laag op kan doen redden we het wel qua tijd.

Toegevoegd na 37 minuten:
Na "lak"moet het woordje aan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.4K

Het beste antwoord

Uiteraard werkt een goede temperatuur met een lage luchtvochtigheid goed door op het drogingsproces, maar versnellen is niet echt haalbaar.
De fabrikant houdt met de plusminus 16 uur wel een marge aan, maar....
laat je ook niet verleiden tot het overschilderen van de acrylaatlak zodra deze droog aanvoelt. De lak is dan nog te week / onvoldoende doorgedroogd. De toplaag voelt wel droog aan, maar onderliggend is deze nog veel te vers.
Breng je een verse laag aan op een onvoldoende aangedroogde laag dan kan deze verse laag de onderlaag opwerken (werkt dan min of meer als verafbijt)

Toegevoegd na 2 uur:
Probeer het toch zo 'maximaal' mogelijk te spreiden om onthechting / opbranden van de verflaag te voorkomen. Het kan zijn dat al het voorwerk anders voor niets is geweest.
Een min of meer "natte" (licht aangedroogde) kast (maandagavond) vervoeren is mijn inziens uiteindelijk de beste oplossing die je de meeste speelruimte biedt.

Succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik dat onthechten direct zien? Zoja, dan kan ik het op de bovenkant proberen. De kast is nl. 2 meter hoog en zo lang zijn de meeste mensen niet dat ze dat kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat duurt even omdat de verflagen eerst tijd nodig hebben om op elkaar in te werken.
Maar....nog drie lagen en 48 uur te gaan....moet lukken!
Mijn inziens -met verf nooit met 100% zekerheid te zeggen- kun je het beste de kast 'nat' vervoeren.
Als je kast b.v 2 uur vóór vervoer de laatste behandeling (logo) geeft, is deze aangedroogd bij uitstallen. * onder goede omstandigheden is 16 uur wel wat lang. misschien is hier een paar uur winst te behalen. Maar....zonder garantie, wat dit is mede afhankelijk van het product, de ondergrond en de wijze van verwerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vervoer gaat zeker lukken, omdat het logo alleen op de voorkant komt, kan dat met het vervoer goed ontzien worden. Ik dank je hartelijk voor je hulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Succes met de voortgang en 't werkstuk van je dochter.
Hoor graag of het gelukt is! Groeten - Sjaddie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dank voor de steun

Andere antwoorden (7)

Hoogstens door de temperatuur wat op te voeren.
Voor het beste resultaat, laat de natuur zijn werk doen.
Het levert je niet meer dan een halve dag per verflaag op als je je verf goed laat drogen voor de volgende bewerking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het proces versnellen zal niet gaan,,
je kan t kastje buiten zetten in de zon.
wil je een mooi resultaat zul je toch een beetje geduld moeten hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou eventueel de kast op de tocht kunnen zetten.Ik doe dit soms ook als iets af moet op 1 dag (beroepsmatig).
Warmte wil ook helpen,maar dan droogt alleen de toplaag en blijft de verflaag langer 'kwetsbaar'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt raar, maar er water overheen spoelen versneld de hardheid procedure.Niet kletteren,spoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel ventileren en eventueel een fohn erop zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met een föhn das wel makkelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eh, ik zei altijd tegen mijn kinderen als ze op het laatste moment een werkstuk moesten maken / uitprinten :

Eerder aan beginnen !