Handige tips & tricks voor het verven en behangen?

Typisch van die klusjes die met wat handigheidjes een stuk makkelijker en mooier worden. We horen graag jouw slimme inzichten!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (14)

Er zijn veel tips b.v Na het verven de kwast(en) verpakken
in plastiek daardoor blijven ze een tijd zacht, zodat je ze
weer (na het schoonmaken in terpetine ) kan gebruiken.
Dit spaart geld en steeds weer naar de bouwmarkt om
nieuwe te kopen.
Bij het behangen niet teveel banen in voren knippen, als
er een profiel in het papier zit, dan moet het bij elke baan
op elkaar aansluiten.
Sucses met het klussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop altijd watergedragen verf!!
Geen stank in huis!
Geen giftige dampen!
Geen onnodig veel ramen openzetten!
Te verdunnen met water.
Kwasten schoon maken met water.
Geknoeide verf, gelijk schoonmaken met water.
Zeer snelle droging, dus je kan zo voor de tweede keer verven.
En laat je niet gek maken dat watergedragen verf minder is van kwaliteit
Gebruik wel een speciale kwast voor watergedragen verf..
Er is tegenwoordig behang dat je niet in hoeft te smeren, je smeert het plaksel op de muur zelf, dat is veel makkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flexaverf op waterbasis gebruikt en na verloop van tijd bladdert het er weer af.Voor mij nooit meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zit het probleem in je ondergrond.
je kan niet zo maar alle soorten verf over elkaar heen schilderen, ook wordt er vaak niet voldoende ontvet en/ of geschuurt, dan hecht de verf niet.
Op onze buitendeur zit watergedragen verf, onze twee honden springen hier elke dag tegenaan als ze naar binnen willen, er is na 11 jaar nog geen stukje af!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben het zeer goed voor bewerkt maar je haalt het er zo vanaf.Ik vind het niet mooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de verf er zo kan afhalen, dan hecht de verf dus niet op de ondergrond, ik heb er zeer goede ervaringen mee.
je verf is toch niet bevroren geweest in het schuurtje?
Krijg je het schilderwerk niet in een dag klaar verpak dan je borstels en roerstaafjes goed in aluminiumfolie. Daarna stop je ze in een plastic zak en dichtbinden. De volgende dag zijn ze nog steeds zacht met verf en al er nog in/aan. Het beste is zelfs om het hele pakketje in de koelkast te bewaren. Dit kan voor de etenswaren geen kwaad, omdat de borstels dubbel zijn verpakt.

Als je gaat behangen of schilderen plak dan niet al je stopcontacten af, maar schroef ze gewoon even los. Ze moeten tenslotte toch worden schoongemaakt. Stroom er wel even afhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar de Gamma of naar de Praxis daar krijg je voor iedere klus een gratis klussengids. Zeer handig voor iedereen die zelf wil gaan klussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit meer verf die langs de rand van het blik lekt: prik een paar gaatjes tussen de binnensten en buitenste rand (waar het deksel in valt). Zo lekt de afgestreken verf altijd terug het blik in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afplaktape altijd direkt verwijderen. Het lijkt zo makkelijk om het te laten zitten omdat je toch nog een laag erover moet verven, maar uiteindelijk trek je dan je schilderwerk weer kapot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een vlak op de muur wilt schilderen plak je dit meestal af met schilderstape. Als je de randjes van de tape eerst schildert met de kleur van de achtergrond, krijg je een perfecte strakke lijn, zonder dat de kleur van het vlak doorloopt in de achtergrond. Dit geldt ook voor het gebruik van een sjabloon op de muur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben het afgelopen jaar ons huis helemaal verbouwd en heb verschillende tips:
1. SCHUREN: voordat je een oppervlak gaat schuren, eerst het oppervlak schoonmaken met ammoniak en niet pas daarna. Anders heb je kans dat je het vet/vuil schuurt in de je ondergrond.
2. ZUIGENDE ONDERGROND: voor een zuigende ondergrond kunt je natuurlijk een voorstrijkmiddel gebruiken, maar dit kan soms kostbaar zijn als je veel m2 hebt te verven. Heb je nog een emmer met witte latex staan? Gebruik deze dan als voorstrijk. Vaak zijn grote emmers met standaard witte latex goedkoper dan voorstrijkmiddel en het heeft hetzelde effect, nl. verzadiging van de muur.
3. VLAKKE OF ONEFFEN ONDERGROND: wij wonen in een ouder huis en in onze muren kom je veel (kleine) oneffenheden tegen. De keuze om latex te gebruiken of sierpleister maakt absoluut verschil. Met gladde latex ga je alle oneffenheden op je muur zien, vooral als er licht op staat. Sierpleister (met korrel) verdoezeld deze oneffenheden en krijg je een veel strakker effect. Kies alleen voor latex als je ondergrond superstrak is.
4. GATEN OPVULLEN: voor het opvullen van gaten of kieren, met name in hout, is een plamuurmiddel zeer geschikt. Gebruik voor hele kleine oneffenheden kwastplamuur. Deze plamuur is makkelijk met de kwast aan te brengen en binnen 2 à 4 uur droog. Gebruik voor grovere oneffenheden lakplamuur. Bij het aanschaffen van plamuur adviseer ik te kiezen voor een plamuur die binnen 2 a 3 UUR DROOGT. Dan kun je bijv. 's ochtends alle voorbereidngen doen, en 's middags verven. Je hebt nl. ook veel plamuren die 24 uur nodig hebben om te drogen.
4. KWAST OF ROLLER?: persoonlijk vind ik dat je het mooiste effect krijgt als je eerst de verf met een kwast aanbrengt -vult vaak alle poriën in de ondergrond- en daarna er met een roller overheen gaat. Als je alleen een kwast gebruikt kan je strepen krijgen, en als je alleen een roller gebruikt kan het zijn dat je niet alle gaatjes/kieren opvult. Dus gebruik beide.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebt u oneffenheden in de muur scheurtjes, barstjes ?
De manier om dit snel op te lossen, gebruik glasvliesbehang je kunt er gewoon overheen schilderen en het zit perfect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sluit je verf altijd goed af en stop je kwasten in folie, dit houdt veel zuurstof bij de verf en je kan het dan nog jaren gebruiken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nog niet klaar bent met schilderen, maar je hebt geen zin om je kwast te reinigen, zet hem dan in een pot met water. Op die manier sluit je hem af en blijft de kwast zacht. Voordat je weer gaan schilderen even droogmaken met een stuk keukenpapier en je kan weer aan de slag! Deze tip geldt overigens niet voor verf op waterbasis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bepaalde ruimtes is het leuk om 1 muur van een andere kleur/motief te voorzien. Behangen is echter lastig over een muur met grof structuur. Wil je toch iets vrolijks, koop dan een groot leeg canvasdoek, en span daar m.b.v. een nietpistool een grote lap stof naar keuze omheen (aan de achterkant vastnieten). Zo heb je snel een groot oppervlak veranderd. En ben je je design zat, dan span je er een ander stofje omheen. Veel makkelijker dan een behangetje wisselen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verven is leuk, maar het schoonmaken van de verfbak en de kwasten + roller is een crime! Met deze tip wordt dit schoonmaakkarwei een stuk makkelijker!! Doe voordat je verf in de bak laat lopen eerst een pedaalemmerzak om de bak heen en zet deze vast met een plakbandje. De verf laat je daarna gewoon over het plastic heen in de bak lopen en verven maar.
Ben je klaar? Trek dan de zak binnenstebuiten er weer vanaf en voila, je hebt een schone verfbak! Gooi de roller weg en gebruik voor je volgende verklus een nieuwe roller, dat komt de kwaliteit van je verfwerk ten goede. En de kwast? Terpentine doet wonderen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je aan het verven bent kom je altijd binnen hoeken tegen (houten kozijnen) waar je heel erg moeilijk met je kwast bij kan komen. om toch je hoekjes mooi te krijgen en te voorkomen dat er verf op je muren o.i.d. komt gebruik een penceel en komt perfect in een hoekje zonder dat er verf op de muren komt. Ben je klaar met verven en het verf is op terpetine basis doop je je kwast in een potje met terpetine en draai en druk voorzichtig de kwast erin. Als je dat gedaan heb maak je kwast verder schoon met lauw/warm water en zeep. Je doet eerst (bij voorkeur dreft) over de kwast smeer het goed in en de binnen kant van de kwast tussen de haren goed aandacht geven dat je het goed schoonmaakt. Als je dat gedaan heb spoel je de kwast onder de kraan met lauw/warm water af en voor de zekerheid herhaal je weer met zeep. En om de kwast zo goed mogelijk droog te krijgen na het uitspoelen doe je de steel van de kwast tussen je handen en draai je heel snel heen en weer. Zo houd je ook je kwast langer houdbaar en kan je keer op keer de kwast opnieuw gebruiken. En dat kan met verf op waterbasis en ook met verf rollers om te witten.

En als je gaat behangen is het raadzaam om eerst alle banen op maat maken die wel langer is dan de muren (bv je muur is 2.50 mtr dan maak je banen op ong 2.60) voordat je gaat behangen. En met aan maken van behangplaksel gooi je heel voorzichtig het behangplaksel in de emmer met water en tegelijk roeren. Als je alles in 1 keer in het water gooit en dan gaat roren krijg je heel veel klontjes doe je het gelijk matig verdelen dan heb aanzienlijk veel minder klontjes. Probeer zo minder klontje te vermijden als je het lijm op je bahang smeert, want je blijft het terug zien als je behang op de muren plakt. Je krijgt dan van die rare "bultjes" die je blijft zien. Als je klaar bent met behangen snijd je de randjes met een evt. nieuwe stanley mesje en met strijker (die je gebruikt om de bahang goed tegen de muren te strijken) snijd je netjes straks en mooi recht de randjes van de overtollige behang aan de boven en onder zijde eraf.