Hoe kan je het beste een vloer voor een badkamer ophogen?

Een betonnen vloer die te dun is om in te frezen moet 10-15 cm omhoog om leidingen in weg te werken, waarna de tegels er overheen moeten. Wat is de beste manier om dit te doen op de eerste verdieping van een oud huis. Gewicht van de vloer moet rel. laag blijven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (3)

Ik zou om de 60 cm. houten balkjes bevestigen op de bestaande vloer. Daarboven op een lewisplaat en daarop een cementen vloer maken. In plaats van de balkjes kun je ook van bakstenen verhogingen metselen. Dan heb je geen gevaar van houtrot onder je natte vloer, maar dat is weer zwaarder.
AWM
14 jaar geleden
Als gewicht een beperkende factor is haal de oude vloer er dan uit, dan kun je meteen de houten balken inspecteren. Daarna als je de leidingen hebt gelegd de nieuwe vloer leggen met een lewisplaat.
Zo win je de dikte van de oude vloer terug en/of leg je de leidingen onder de nieuwe betonvloer ipv in het beton van de nwe vloer.
Kun je ook vloerverwarming overwegen dat is zóó lekker in een badkamer.

Toegevoegd na 5 dagen:
Tja, lastig om er vanaf hier nu nog wat over te zeggen vooral omdat ik het niet kan zien.
Misschien kun je een foto van de situatie sturen.
Nu kan ik alleen nog tempexplaten (piepschuim) bedenken van ongeveer 40 tot 100mm.
Daar kun je de leidingen in verwerken, dan met of zonder ‘n lewisplaat de tegelvloer (dikte 40 a 50mm ) erop storten.
Kijk eens op deze site en informeer daar eens wat er allemaal mogelijk is met tempex.

http://www.delaroyepsdesign.nl/pg-14916-7-33194/pagina/piepschuim.html

1 dag geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dat dacht ik ook, maar Jelle heeft eerst de keuken gedaan en niet andersom... dus waarschijnlijk mag de keuken als de badkamer klaar is, alsnog opnieuw gewit worden.... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat de keuken er last van zal hebben als je vanuit de badkamer werkt, toch?
Het is een dunne vloer begreep ik, die zou ik op zich dan niet zo erg vertrouwen qua waterdichtheid.
Het zijn dure spullen die je gebruikt om een badkamer te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow, okee net als in mijn huis dus.
Er zal er een afwerkvloer opliggen, die dikker is als in de rest van het huis daar kan je wel 15 tot 50mm buizen in vrezen maar geen 110mm dikke afvoerbuizen die zal je dan langs de muren moeten wegwerken.
In de afwerkvloer kan je wel het een en ander wegwerken dat qua diameter dikker is als 50mm.
Dan heb je die lewisplaat ook niet nodig, dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik lees hier of een staalbetonconstrutie die ook een dikke betonvloer houdt ($$$), of toch op die houten balken Lewisplaaten schroeven en een dunne vloer erop storten.
Om de vloer in badkamer op te hogen kan je ook denken aan Ytong gasbetonblokken. Vul hiermee de ruimten op tussen de leidingen. Gebruik dan ca. 10 cm dikte. Hieroverheen kan dan de afwerkvloer zand cement versterkt met vezels (5 tot 7 cm). Dit kan dan weer afgewerkt worden met een vloertegel.
(Vloerverwarming d.m.v. een elktramatje is lekker maar moet wel ca. 3 uur aanstaan voordat je het een beetje voelt.)