Ja het kan, alleen moet je voor de juiste dimmer eerst kijken of de halogeen lampjes op 12 volt branden of op 220 volt.

Als de halogeen lampjes branden op 12 volt dan is er een Trafo (zo'n zwaar ding dat vaak in de voet van een lamp is weggewerkt) aanwezig. Mocht je deze niet kunnen vinden en er zeker van zijn of de lampjes 12v of 220v zijn, dan kunt u een lampje eruit halen en daar staat het ook vaak op.
Als het dus gaat om een 12v systeem met een trafo dan heeft u een inductie dimmer nodig. Deze is in staat om een trafo te kunnen dimmen. Deze dimmer moet wel de algemene wattage aankunnen (12 x 18 w = 216 Watt).

Als het halogeenlampjes zijn die op 220 volt branden dan kan dit met een gewone dimmer. Koop hiervoor niet DE GOEDKOOPSTE dimmer, wat deze dimmers kunne gaan brommen of flikkeren (Deze dimmers sluiten alleen de voltage af, waardoor de weerstand en/of de amperage te hoog kan worden. Bij de duurdere dimmers wordt dit beter geregeld waardoor deze langer mee gaan en minder tot niet brommen).
Ook hier moet u weer rekening houden met de maximale Wattage (216 watt)

Tip: Als u een lampje vervangt, raak dan nooit een halogeen lampje aan met u blote vingers.
Wij mensen hebben huidvetten en deze laten wij dan achter op het glas. Hierdoor kan de lamp zijn warmte niet naar buiten waardoor de gloeidraad sneller doorbrand. Altijd handig om te weten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als de halogeenlampjes dimbaar zijn kan dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar wel een goede met travo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je halogeenlampjes in serie zijn geschakeld , en dat is erg waarschijnlijk, dan kunnen die met een gewone dimmer worden gedimd. Er is dan geen extra apparatuur nodig. Je kunt dit controleren door een lampje los te maken. Als dan alle lampjes van de kroonluchter niet meer werken, zijn ze in serie geschakeld en kun je de luchter dimmen. Als je een voeding hebt, zijn ze niet i serie geschakeld en kun je de luchter alleen dimmen met een speciale dimmer.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je 12 lampjes in serie schakelt, moet de totale spanning op 230 V uitkomen. Als de lampjes 12 V zijn, kom je maar op 144 volt. Wat staat er op de lampjes als spanning aangegeven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schik zegt in zijn vraag niet hoe oud de kroonluchter is. Verder heb ik nog gereageerd op jouw antwoord. Wel vaag dat iemand mij een min geeft en niet op de antwoorden daarboven.
Ja dat kan. De dimmer wordt voor de trafo geplaatst en heeft een minimaal vermogen nodig van 12 x 18 watt. Er is ook een maximum = het vermogen van de lampjes + ca. 10%.