Waar moet je rekening mee houden als je een gaskachel koopt?

Wat ik al heb:
- Gasaansluiting
- Afvoerkanaal
- plek voor de gaskachel :)

Waar moet ik rekening mee houden? Maten?
Ik wil voorkomen dat, als ik een tweedehandse gaskachel koop, ik geen miskoop doe omdat ik hem niet kan aansluiten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (8)

In ieder geval niet controleren middels een brandende lucifer of aansteker of de aansluiting niet lekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, had ik zelf nog niet aan gedacht :)
is je rookkanaal schoon? dat wil dus zeggen dat die door een erkend schoorsteenveger is schoongemaakt?
Er kunnen anders eventuele vervelende situaties voordoen na een schoorsteenbrand, vooral verzekeringstechnisch.

Kijk ook als de rookkanaal aansluiting klopt met het model dat je aanschaft, hoogte breedte van de buis. Er zijn wel verloopstukken in de omloop als die niet past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijken of de hoeveel Kw de kachel moet zijn om de ruimte te kunnen verwarmen.
Zodat je straks geen kachel hebt die te klein is en de ruimte alsnog niet warm krijgt of een veel te grote die onnodig veel verbruikt.
Of de branders nog goed zijn en er een goede verbranding is.
Een gaskachel die je bij een particulier koopt zou ik even laten nakijken bij een vakman. Of nog beter koop er een bij een vakman met garantie zo duur zijn gaskachels niet en veiligheid voor alles.

En last but not least monteer een gas/koolmonoxide melder in de ruimte waar de kachel hangt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de overige adviezen kunt u verlangen of u de gashaard in werking kunt zien.

U kunt vaststellen of de aansluiting links of rechts zit.
(kijk ook of de afdichtingsring bij de aansluiting zit of koop
anders een nieuwe)

Indien zelf aansluiten niet uw sterkste punt is, laat het dan aan de vakman over.

Benodigdheden om het zelf aan te sluiten zijn:

(afhankelijk van de situatie) soldeerknietjes, sokken,
koperen pijp van de juiste diameter, soldeertin,
soldeervloeistof S39, witte soldeertape, zakpijp (rond of langwerpig) en een schone geveegde schoorsteen.

Gereedschappen: Rolmaat, ijzerzaag of pijpsnijder soldeerbrander en schuurpapier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gastec knelkoppelingen mogen ook. (meestal)
Dat werkt (meestal) een stuk makkelijker, scheelt sowieso de helft van de benodigdheden.
Eigen woning of woningbouw? In het laatste, zij weten in het algemeen wel betrouwbare gashaarden verkoper met 2e hands haarden.

Deze is bekend met je woning en erkend gasfitter voor het plaatsen.

Het gaat hier om gas en koolmonoxide. Dus nooit zelf rommelen en door een erkend bedrijf of terzakekundig persoon laten plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koop een kanarie dan weet je altijd of er koolmonoxide in de kamer aanwezig is dat deden ze vroeger ook al succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een melder is goedkoper (voer, kooi) en een dooie kanarie maakt je niet wakker.
hoi barendborrel,

eigenlijk heb je met deze vraag zelf al het antwoord gegeven.

je moet iemand inhuren (beun of vakman) die meetgereedschap heeft om gaslekken te controleren en als de kachel brand even kan controleren of de verbranding goed verloopt.
het CO2 en CO gehalte meten, da's erg belangrijk!
je kan maar één keer sterven, persoonlijk wil ik daar nog even mee wachten.

als de schoorsteen goed trekt, heb je geen problemen.
als daarbij de kachel slecht brand, heb je wel onevenredig veel stookkosten.

gas dat tot CO verbrand geeft slechts een derde van zijn vermogen af, dan wanneer dezelfde hoeveelheid gas tot CO2 verbrand. ofwel, je betaald 3 maal zo veel voor dezelfde warmte bij een slecht afgestelde kachel.
dit geld voor ELK gastoestel.

dus meten is weten, veel warmte toegewenst.
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de kachel bij een bedrijf koopt mag je verwachten dat het een veilig apparaat is. Let op het vermogen meestal aangegeven kilowatt (KWH) of calorieën. Als je een particulier adres hebt is het aan te raden deze te laten keuren door een vakman.