Is het mogelijk om een rond gaatje in een glasplaat te boren/maken?

En het moet een mooi rondje zijn, dus geen steen erdoor gooien. Ik vraag me af of ik met een boormachine of een ander apparaat zelf een gaatje in een ruit kan maken.

Dat het in een fabriek lukt met technische apparaten snap ik ook. Maar kan ik het zelf ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Met een glas boortje moet het lukken http://www.glasboor.nl/ Een wat groter gat moet je met een glas snijder doen Toegevoegd na 12 minuten: Het beste werkt het als je het glas netjes vlak vast kan zetten, en je je boor in een boorkolom kan zetten; Dan is er het minste kans dat je het glas knarst (door scheef gaan vd machine). Een gemiddelde glaszetter die meer doet dan alleen gebroken ruitjes vervangen kan dit overigens ook zo voor je doen, bv glas service voorthuizen http://www.atotzglaswerk.nl/ Succes.

Er zijn van die 7-gatenboren, misschien zijn die er ook wel speciaal voor glas.

Hier zijn speciale HOLLE boortjes voor. Belangrijkste is dat je het glas tijdens het boren met water kunt koelen, omdat het glas anders gegarandeerd breekt / barst. Deze boren zijn geschikt voor gaatjes van enkele millimeters tot 1 á 5 cm (dacht ik) Voor grotere rondgaten kan je een rondsnijder gebruiken. Deze snijder geeft gaten vanaf een diameter van plusminus 7 cm. tot tientallen centimeters. Belangrijk is de ronding / de snede in één soepele draai te maken / aan te brengen, waarbij het begin en het eind van de ronding netjes in elkaar overlopen. Gebeurt dit niet dan breekt het glas met 100% zekerheid. Het vraagt echter wel vaardigheid en een bepaalde techniek om de ronding te verwijderen zonder dat het resterend deel van het glas barst.

Ja , je kunt het zelf. Gebruik liefst diamantboortjes en boor terwijl wat water de boor koelt en het slijpsel wegneemt. Wat ook schijnt te kunnen is een hele harde metaalboor nemen en met terpentine als koelmiddel het glas boren uit de (stille vaste) hand. Zelf heb ik met laatstgenoemde aanpak geen ervaring, met het eerste des te meer. De boortjes die je bij handslijptolletjes meegeleverd krijgt, (soms bij Aldi maar ook bij DHZ zaken te koop) doen het prima. De dure Dremelapparatuur werkt in mijn optiek niet veel beter dan de goedkopere eigen merk handslijpapparaatjes, die zowel op 230 V als op laagspanning werken. Zorg er wel voor dat er geen water in de slijpmachine komt, vooral bij 230 V is dat levensgevaarlijk. Stel de draaisnelheid op langzaan en druk niet hard. Eenmaal door het glas geboord kan met het gat op maat slijpen. Probeer het glas niet droog te doorboren, de kans op breuk en schade is veel groter, tevens duurt het doorboren veel langer.

Eerst een stukje afplakband op het glas plakken, daarop de plek markeren en dan pas boren met een glasboor. Het afplakband dient om te voorkomen dat je uitschiet met je boor en daardoor krassen maakt in het glas

Het is zeker mogenlijk om een gat in glas te boren, echter mag het glas geen na bewerking hebben gehad. Denk hierbij aan secu glas of extra gehard glas. Vroeger deden we dit met een beton boor omdat deze boor een widia punt heeft, tegenwoordig zijn er speciale glasboren voor. Deze zogenaamde glas/keramiek boren zijn makkelijk in gebruik en maken een mooi rond gat. Bij het boren is gebruikenlijk dat er smeerolie (boor of snijolie) wordt gebruikt. Mocht u dit niet in huis hebben kunt u het ook doen met petroleum of terpentine. Natuurlijk werkt snijolie beter. Gebruik liever een boormachine (met snoer) dan een schroefmachine (zonder snoer). Een boormachine heeft meer vermogen en zal daarom ook beter en makkelijker boren. In de link onder staat zo'n glasboor.

als de ruit plat kan liggen,eerst een randje stopverf op de glasplaat zetten (dus een soort dijkje) in een kom vorm daarin kun je terpentine doen en daarin boren,met een goede williaboor langzaam boren .succes

Ik zou het laten doen bij de glashandel. De kans dat het glas breekt is heeeeel erg groot. Een glashandel zal er weinig voor vragen. 1 telefoontje en je weet het.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100