M'n drinkwaterleiding zat vol met roest. Hoe schadelijk is roest in drinkwater? Het is deels vervangen door gegalvaniseerd metaal, is dit wel veilig?

Toegevoegd na 6 dagen:
Het drinkwater was bruin verkleurd als ik een paar dagen de kraan niet gebruikt had. De roest was ontstaan in de tussenstukjes waarmee een bocht in de leiding wordt gemaakt. Het zat bijna helemaal vol met roest, ook aan de buitenkant was het helemaal verroest. De leiding zelf roest niet. Dat is standaard materiaal, denk ik. De tussenstukjes zijn vervangen door gegalvaniseerde tussenstukjes.
M'n zorg is dat dat ook metalen afgeeft aan het water en ik vraag me af welk materiaal gebruikelijk is voor dergelijke tussenstukjes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.6K

Antwoorden (1)

Roest in het drinkwater kan niet veel kwaad, vrijwel wateralle leidingen hebben last van roest..
Als bijvoorbeeld de leidingen worden doorgespoeld door het waterleidingbedrijf, komt er ook altijd veel roest vrij.
De tips zijn dan altijd: kraan even doorspoelen tot het water weer helder is (omdat er dan wel heel veel roest in zit), en als je een was gedaan hebt die vlekken heeft gekregen, moet je die nathouden tot je weer met helder water kunt wassen, en dan een biologisch wasmiddel gebruiken.
Of een leiding van gegalvaniseerd metaal veilig is: ik weet het niet, maar ik zou aannemen van wel omdat ie anders niet gebruikt wordt / mag worden, lijkt me.

Toegevoegd na 45 seconden:
"vrijwel wateralle leidingen" = vrijwel alle waterleidingen