Hoe sluit ik de draden aan van deze schakelaar?

Waar moet welk draad komen? Volgens het schema zou ik 2 zwart en 2 bruine moeten hebben. Maar ik heb 3 zwarte en 1 bruine.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Je geeft erg weinig informatie om dit goed te beantwoorden maar zo te lezen wil je een wandschakelaar te monteren.
Je schema vraagt twee bruinen en twee zwarte draden, dan is het waarschijnlijk een dubbele wandschakelaar, je hebt dan aan 1 bruine draad voldoende en kan deze bruine draad gewoon doorlussen naar de tweede schakelaar.
Als je 3 zwarte draden hebt is dat waarschijnlijk voor een enkele- en een hotelschakeling, er zit dan ergens anders nog een schakelaar waar je dezelfde lamp?? mee aan en uit kunt doen, klopt dat?
Voordat je deze aan kan sluiten moet je eerst weten welke zwarte draad naar toe loopt, en controleer of je nieuwe schakelaar wel geschikt is voor een hotel schakeling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bruin is de draad waar altijd stroom op staat, zwart zijn schakeldraden die vanaf de schakelaar naar een lamp zouden moeten lopen. Bruin sluit je meestal aan op de klem met "L" gemerkt, de zwarte komen dan op A,A1,B, B1 o.i.d.

Komen de draden die je hebt niet overeen met een schema dat je verwacht, ga dan niet gokken maar roep er iemand bij die weet wat hij doet : 230 volt is niet om mee te spotten !!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn 2 mogelijkheden a) wissel schakelaar b) serie schakelaar
a) bruine op het rode puntje de zwarten op de andere maar dan moet je weten waar de zwarten heen gaan 1 lamp 2 andere wissel
b) bruin rode punt en dan de andere 2 zwarten maakt niet uit.