Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op deze pagina vind je alle vragen in de categorie Garantie, Retourneren & Voorwaarden. Vragen over mode, online winkelen en winkels vind je in één van de gerelateerde subcategorieën.

Nieuwste vragen

Mag ik een artikel zelf terugbrengen i.p.v. laten bezorgen door een pakketdienst?

Ik heb een trui gekocht bij een webshop. Nu blijkt die trui te groot te zijn, en daarom wil ik hem retourneren.

De verkoper heeft als retouradres een adres wat op 50 meter van mijn werk is. Ik wil daarom de trui (netjes ingepakt en met retourformulier) zelf afgeven. Echter zegt de verkoper dat zij alleen retouren accepteren als het via een pakketdienst of koerier wordt bezorgd.

Retourkosten zijn voor eigen rekening, en de verzender mag ik zelf kiezen. Maar zelf afleveren mag dus niet. Mogen zij dit eisen?
Het gaat om een kleine webshop, daarom zal ik de naam van de webshop niet delen (is ook niet relevant voor de vraag). Het retouradres is een woonhuis in de straat achter mijn werk. Ik mag het pakket met elke pakketdienst (PostNL, DHL, UPS, GLS etc.) of koeriersdienst versturen. Ik heb het idee dat de reden hierachter is dat het terugsturen zo minder aantrekkelijk gemaakt wordt. Want ik ben zelf verantwoordelijk voor de retourkosten en het risico op kwijtraken / beschadiging.

Moet de winkel de 2 jaar garantie nakomen bij het repareren van mijn kapotte laptopscharnier?

2 dagen geleden is het scharnier van mijn Acer Aspire 3 laptop kapotgegaan bij het op een normale manier openen van de laptop. Hierbij is ook de behuizing van het scherm iets uit elkaar gescheurd. Zodra ik het geluid hoorde stopte ik met het openen van de laptop en ben ik meteen naar de winkel gegaan voor reparatie. Het is misschien belangrijk om te vermelden dat ik een maand geleden schade zag ontstaan bij het scharnier aan de andere kant, maar omdat dit niet ernstig leek ben ik niet naar de winkel gegaan, het verergerde ook niet, op de kant waar het is stukgegaan was eerst niks te merken. Het gaat om een laptop die minder dan 2 jaar geleden is aangeschaft. Ik zag op internet dat de winkel 2 jaar garantie op dit soort producten hoort te bieden (fabrieksgarantie is 1 jaar) dus ik heb gevraagd of het (gedeeltelijk) onder de garantie gerepareerd kon worden. Er werd mij verteld dat ze het niet onder de garantie viel omdat het een breuk was die veroorzaakt kon zijn door bijvoorbeeld een val of een object tussen het scharnier (deze beide verklaringen kloppen in mijn geval niet). Op internet kon ik makkelijk een aantal andere gevallen vinden waarin het scharnier van deze laptop vroeg in de levensduur kapotbrak, wat erop duidt dat het best een designfout/fabrieksdefect zou kunnen zijn. Heb ik in dit geval recht op mijn 2 jaar garantie? Ik heb de laptop nog niet afgegeven voor reparatie omdat de reparatiekosten in verhouding tot de nieuwprijs en kwaliteit van de laptop te hoog zijn.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Wie is verantwoordelijk bij schade tijdens transport reparatieservice?

Ik heb een combi-magnetron (met kapot warmte-element) opgestuurd naar bol.com ter reparatie. Zij hebben een ophaalafspraak ingepland (via PostNL) om de magnetron op te komen halen. Tijdens de transport of bij hun in 't warehouse, is de magnetron hoogstwaarschijnlijk gevallen gezien het glas kapot en gesprongen is van de voorzijde van de magnetron. Hierdoor is de magnetron onbruikbaar en word mij verteld dat zij hem niet vergoeden. Daarnaast word ik vanuit bol.com verantwoordelijk gehouden voor de transport naar hun toe. Terwijl PostNL op 't moment van ophalen in dienst stond van bol.com. Het lijkt mij dan ook dat ik hiervoor wettelijk gezien niet voor aansprakelijk te houden ben en de volledige aansprakelijkheid en daardoor schade, bij hun ligt (of bij PostNL, in welk geval bol.com het moet oplossen).

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing